قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

31 Jan 2012

Ceritera Raja Sayang Hamba


Terusik hati pula bila bersendirian, bagaikan bintang yang berkelipan. Indah kalam bila berkata dikaitkan pula dengan cerita. Sebagai manusia yang daif dan hina, hajat di hati ingin berkelana dari buruk ke baiknya. Doakan semua dipohonkan, semoga roh kebaikkan dibangkitkan. Bermulanya bicara ingin bercerita satu kisah pada zaman dahulu kala, hajatnya untuk berkongsi sesama kita untuk di ambil manfaat bersama.

Begini ceritanya.....

Pada zaman dulu kala, ada seorang hamba yang hitam lagi legam, kehidupan hamba ini sangat teruk, selalu di marahi oleh tuannya yang ganas lagi kejam. Kadang-kadang dia tidak diberi makan dan minum. Tetapi hamba tadi tetap sabar dan taat kepada tuannya. Tuannya pula seorang pembesar, sifatnya angkuh dan sombong. Ramai pekerja di istana seperti pengawal dan dayang istana tidak suka akan sikap tuannya itu, tetapi tuannya tidak peduli akan kesemua itu kerana menganggap bahawa pekerja itu tidak setaraf dengannya.

Tuannya selalu ke istana berjumpa dengan pembesar yang lain, tetapi malangnya ke semua pembesar istana sama seperti perangai tuannya, raja pula tidak berkata apa hanya berdiam sahaja akan perangai pembesar-pembesarnya. Tiba-tiba raja pun bertanya "wahai pembesar-pembesarku sekalian, mampukah kalian menolong beta?", sambil memandang ke arah pembesar-pembesarnya.

 "Ampun tuanku, pertolongan apakah yang di pinta itu?", tanya salah seorang pembesar kepada raja. "Beta mahukan seorang hamba!" kata raja pula. "Ampun tuanku, patik ada seorang hamba di rumah yang kuat lagi gagah," kata pembesar itu kepada raja sambil menundukkan wajahnya. "bawakan dia kemari!, persembahkan kepada beta," titah raja tersebut. 

Para pembesar sekalian terpinga-pinga kenapa raja perlukan hamba, sedangkan pekerja di dalam istana sudah mencukupi. Mereka bertukar persoalan seusai raja memasuki bilik peraduannya. Pembesar istana itupun terus pulang ke rumah dan menuju ke bilik hambanya lalu menempik, "hoi!! kau curi tulang kah?" "Maaf tuan saya berenti untuk solat,"  jawab hamba itu dengan nada yang lemah. "Sudah!! aku tidak mahu dengar alasan kau," tuannya meempelak, "maafkan saya tuan," pintanya lemah.

"Siapkan barang kau, aku mahu menyerahkan kau kepada raja," kata tuannya. "Untuk apa hamba perlu diserahkan kepada raja?," soalnya kebingungan. "Untuk kau kujadikan korban kerana kau sering curi tulang, hahaha!!" kata tuannya sambil ketawa. "Aku berlindung dengan-Mu ya Allah dari sifat yang kejam lagi terkutuk," kata hamba itu di dalam hati sambil kepalanya tunduk memandang ke bawah.

Pada keesokan harinya, hamba itu pun di bawa menghadap raja dan di serahkan untuk berkhidmat. Raja pun menyukai hamba tersebut dan memuji pembesarnya yang pandai memilih hambanya. Setelah lama berkhidmat dengan raja, disebabkan kerajinan dan ketekunanya bekerja di istana maka ramai pekerja menyayanginya termasuklah raja. Sifatnya itu sentiasa di puji oleh raja di hadapan pembesar-pembesarnya. Akibat perasaan dengki dan iri hati, hamba tersebut dibenci ramai pembesar istana. 

Pada suatu hari, seusai bermensyuarat bersama raja, bangkit bertanya seorang pembesar, "ampun tuanku, izinkan patik bertanya," sambil kepalanya menunduk ke bawah. "Silakan," pinta raja pula, "kenapa tuanku amat menyayangi hamba yang hitam lagi legam itu," sambil menunding jari kearah hamba tersebut yang kebetulan berada di penjuru pintu balai singgahsana istana. "Nanti kalian akan ketahui sebabnya," kata raja itu sambil tersenyum, kemudian bangun dan berlalu pergi.

Pada keesokkan harinya, semua pembesarnya di panggil ke balai singgahsana seperti biasa, tetapi kali ini hamba yang hitam itu turut serta. Semua pembesar kehairanan dengan kehadiran hamba tersebut. Bertitahlah raja seusai duduk di kursi singgahsana, "ambillah apa jua yang ada di dalam istana ini!,  apa sahaja yang kalian pegang, maka barang itu akan menjadi hak milik kalian," titah raja itu dengan tegas.

"Ampun tuanku, benarkah apa yang di titahkan oleh tuanku ini?" tanya ketua pembesar istana kepada raja. Masing-masing berbisik diantara satu sama lain dengan penuh kehairanan, "iya, jika kalian pegang barang itu maka akan terus jadi milik kalian," kata raja itu dengan tegas semula. Maka bertempiaran larilah kesemua pembesar dari tempat duduk mereka untuk mengambil barang-barang yang disukai.

Tinggallah hamba yang hitam itu terpaku sendirian tanpa berganjak dari tempatnya. Raja kehairanan dengan perlakuan hamba tersebut, lalu raja bertanya, "kenapa kau tidak berlari untuk mengambil mana-mana barang di dalam balai ini, sedangkan yang lain sudah mendapatkan barang-barang yang mereka berkenan," tanya raja dengan penuh kehairanan. "hamba tidak mahu mengambilnya," kata hamba itu kepada raja.

"Sudah, lekas! jangan sampai raja murka, cepat pergi mengambilnya!" Arah ketua pembesar kepada hamba tersebut. Hamba itu melihat sekeliling istana sa,bil menoleh  kiri dan  kanan, hamba itu melihat ramai pembesar sudah memegang barang yang berharga di dalam balai itu, dengan perlahan dia bangkit dari tempat duduknya, lalu pergi ke hadapan dan terus memegang raja. 

"Eh! kenapa kau memegang beta?" tanya raja kepada hamba dengan kehairanan. "Hamba nak  mengambil tuanku," kata hamba itu dengan bersahaja. "Mana boleh mengambil beta," kata raja dengan kehairanan, "tuanku tidak pula meletakkan syarat supaya jangan mengambil tuanku tadi," kata hamba itu pula. Maka semua orang di sekiling itu terkejut dan tergamam akan perbuatan hamba tersebut. "Kenapa kau tidak mengambil barang-barang yang lebih berharga di dalam balai ini?" tanya raja itu lagi.

"Barang itu akan kehabisan, jika hamba ambil tuanku, maka segala khazanah tuanku dan harta benda tuanku boleh menjadi milik hamba, dan hamba tidak akan kehabisan harta," kata hamba itu dengan bersahaja. Semua orang di situ terkejut mendengar jawapan yang diberikan hamba itu kepada raja. Maka raja pun memuji akan kebijaksaan hamba tersebut. Kesemua pembesar istana itu tersipu malu dengan hamba itu.

Bersambung....

Pengajaran:-

Dalam konteks ketaatan kita kepada Allah s.w.t. Dapatlah kita contohi sebagaimana ketaatan hamba tadi kepada tuannya. Tetapi kini sudah keterbalikkan 360 darjah 'Tuan' yang menciptakan kita di langgar perintahnya. Maka renunglah kembali setakat mana ketaatan kita kepada Allah s.w.t dan sejauh mana kita menuruti perintah-Nya.

Disamping itu, dalam memilih dan meletakkan Allah s.w.t. sebagai subjek utama di dalam diri kita, dapat jualah kita contohi sebagaimana kebijaksanaan hamba itu dalam memilih raja buat keuntungan dirinya. Sekiranya kita dapat mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Maka segala urusan akan menjadi dengan keizinan-Nya Bak kata orang kejar akhirat dunia kita dapat free, kerja dunia akhirat kita yang rugi. 

Itulah serba sedikit, jalan penceritaannya direka oleh aku, berkemungkinan ada lagi plot yang lebih detail dari cerita ini. Semoga sama-sama kita dapat mengambil manfaat dari cerita ini. Segalanya kelemahan dan kekurangan datangnya dari diri yg daif ini. Jika ada teguran dan sebagainya aku sedia menanti dan menerimanya. Nantikan sambungan seterusnya.... 

AshrafHadi
31.Jan.2012
Mafraq Jordan.
edit 4.Feb.2012
  

0 comments:

Catat Ulasan