قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

29 Jan 2012

Ayah sinar permata

Gambar Hiasan

Oh! Ayah
dikala malam gelap gelita,
aku bangun dari terjaga,
melihat wajah mu di kaca,
sambil lidah ku tidak berkata.

Kenangan lalu menusuk kalbu,
hanya yang pasti sangat syahdu,
apabila menagis tanpa berlagu,
hanya menanti orang yang sudah pergi berlalu.

Pergimu membawa seribu erti,
terasa bagaikan perit dihati,
tetapi semuanya ketentuan illahi,
hanya yang pasti aku meredhai.

Ku tatap wajahmu semahu-mahunya,
agar duka menjadi rindu kepadaku,
tetapi bila pergi tidak akan kembai ke dunia,
hanya doaku kirimkan untukmu.

Ayah..
Bagaimanakah nasib kau disana?
samada bahagia atau sebaliknya?
ku harap kau ditempatkan di syurga,
supaya jauh dari seksaan neraka.

Maafkan aku ayah selama ini,
kerana terumbang bila kau pergi,
sekarang sudah aku menginsafi,
meneruskan kehidupan di duniawi.

Ayah..
Kehidupan ku makin selesa,
apabila aku menjadi hamba yang taqwa,
hanya yang pasti aku mahu kau bahagia,
agar kau tak terseksa akibat diri ku juga.

Akhir kata dari anak yang tercinta,
aku pasrah ketentuan segalanya,
kini aku bangga menjadi anak yang berjaya,
dan kaulah ayah sinar permata.

P/s: Sememangnya sekarang ini ayahku masih ada, tetapi marilah kita hargai sebelum tiada. Kepada yang tiada jangalah berduka, itulah semua ketentuan Allah yang Maha Esa.


AshrafHadi
29.1.2012
Mafraq, Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan