قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

7 Nov 2012

Wanita Itu Rumit Dan Unik (2)


Artikel tajuk sama yang lepas menceritakan, tentang keunikkan wanita itu dengan melihat kerumitan mereka. Disamping pelbagai persoalan terjawab dengan meneliti dimana keunikkan dan kerumitan yang ada pada wanita. Akhir sekali ku timbulkan persoalan, jika lelaki yang soleh akan dapat bidadari di syugra, dan jika wanita solehah pula akan dapat apa? Jadi kesinambungan inilah akan ku coretkan sedikit cita dan rasa terhadap wanita untuk dikongsi. Justeru mari kita koreksi dan selami, sejauh mana kondisi yang perlu di nilai pada si wanita.

Sifat Wanita Tegas!..

Pernah tak kita mendengar ayat sebegini? 

"Syadid gila perempuan tu," 
"Sighah nya perempuan tu,"

Mesti pernahkan? Terutamanya mahasiswa yang belajar jurusan agama seperti ku. Dengan suasana masyarakat disini yang terdiri  hanya pelajar melayu lelaki dan wanita sahaja, yang lain dikelilingi oleh bangsa arab ke semuanya. Sebenarnya ungkapan ini melambangkan kepribadian seseorang wanita itu melalui pemerhatian orang disekelilingnya.

Cuba kita bertanya kepada si wanita yang dicop sedemikian, mesti dia menafikan sekeras-kerasnya bahawa dia adalah bukan sebegitu. Tetapi penilaian manusia ini berbeza, dan berbentuk subjektif. Tidak dapat tidak si wanita tidak boleh lari dari tanggapan sedemikian rupa. Bagi lelaki perkara ini biasa, tetapi bagi wanita ianya berlainan pula.

Wanita merasa dia perlu bersifat tegas dan sebagainya, demi menjaga maruah dan kehormatan dirinya, sebagai insan yang bergelar wanita. Ya, tidak dinafikan ketegasan wanita itu perlu dan dapat menjaga semua perkara. Ku amat bersetuju dengan perkara sedemikian itu. Tetapi permasalahanya pula timbul apabila wanita selalunya tidak meletakkan ketegasan itu pada tempatnya.

Sebagai contoh, wanita itu bertegas dalam setiap apa jua perkara. Misalnya, jika hendak dipilihnya sebagai moderator forum pun susah, pelbagai alasan diberikan, katanya suara itu aurat dan sebagainya. Itu menampakkan wanita sedemikian tidak meletakkan ketegasannya dengan betul. Ini sekadar contoh sahaja.

Selain itu, jika dengan lelaki lain dia bertegas dan berkeras, tetapi dengan lelaki dia sukai, boleh pula berlemah lembut. Juga menampakkan disitu dia meletakkan ketegasannya itu secara tidak betul sama sekali. Wanita yang bertegas adalah satu sifat yang baik, tetapi ketegasan itu perlu dilihat dimana yang sesuai. Agar ianya lebih fleksibel dan bersikap profesional. 

Tetapi wanita yang langsung tiada ketegasan, malah langsung tidak peduli, biarkan diri mereka diratah oleh lelaki yang bernafsu serakah, itu lebih teruk dan amatlah sadis sekali. Sebenarnya, kebanyakkan wanita yang langsung tiada ketegasan ini banyak berlaku sekarang. Tidak hairanlah jika peningkatan masalah pergaulan bebas semakin meningkat dan meruncingkan.

Wanita Terlebih Fikir,

Sebenarnya, andaian yang banyak dilakukan kebanyakkan dari kalangan wanita. Mengapa? Jika lelaki selalunya akan sentiasa memikir mudah dalam beberapa perkara, tidak seperti wanita yang akan tidak mengambil mudah pada beberapa perkara. Kerana kelebihan mereka berfikir dengan terlalu jauh sehingga dikatakan untuk mendapat kualiti yang terbaik. 

Tetapi pula, terlebihnya fikir inilah menyebabkan kesusahan bagi wanita pula, mengapa? Mudah sahaja, ku mulakan dengan contoh. Jika suami pulang kerumah, kemudian menyuruh si isteri masak ikan masak merah, mesti isteri tanya, "abang nak ikan merah pedas ke atau tidak?" "abang nak rasa masam ke masin?" "abang nak masak merah cili padi atau sos cili?". Menunjukkan bahawa pelbagai andaian akan keluar dengan pelbagai pertanyaan. 

Jika dia ikut terus, tanpa mengeluarkan andaian dan lontaran pertanyaan. Mesti tidak merumitkan, tetapi takut juga bila si isteri masak, si suami pula mengomennya terlalu banyak. Maka tidak dapat tidak kedua-duanya tidak akan selesai. Cumanya disini menunjukkan sifat wanita yang kebanyakkan selalu terlebih fikir. Bagus sebenarnya sifat terlebih fikir ini, cumanya janganlah sampai merumitkan si wanita itu sendiri.

Hakikat yang sebenarnya, walaupun wanita ini kebanyakkan terlebih fikir. Tetapi mereka juga sukar membuat keputusan. Terutama disaat yang genting mereka akan lebih berfikir mudah tanpa melihat kesan dan akibat, mengapa? Kerana psikologi menceritakan bahawa wanita ini lebih berfikiran singkat berbanding lelaki, terutama dalam membuat keputusan disaat yang terdesak.

Bukannya singkatnya mereka berfikir itu, wanita dianggap bodoh. Ianya tidak sama sekali, dan dinafikan sekeras-kerasnya. Cumanya sesetengah perkara yang sepatutnya perlu difikir dengan lebih jauh, disingkatkan dengan kepuasan hati mereka yang hanya bersifat sementara. Tetapi berbanding lelaki yang suka berfikiran jauh, dan memikir dengan kesan dan akibat. Serta tidak melulu dalam meletakkan keputusan. 

Selain itu, fikiran wanita sukar untuk masuk lekat di dalam kepala, berbanding lelaki yang cepat melekat dan menghafal di dalam kepala. Dimudahkan untuk fahami, iaitu lelaki cepat "pick up" dari wanita. Ini adalah fakta, psikologi yang berbicara, buka kata-kata lelaki yang jeles terhadap wanita. 

Pemanis kata cita dan rasa,

Sebenarnya dua sifat yang diceritakan tidak semua wanita menghadapinya. Tetapi majoritinya ada, ianya satu lumrah dalam kehidupan duniawi ini. Menafikan sama sekali amat tidak boleh lagi. Disebabkan dua sifat inilah menunjukkan keunikkan wanita itu, berbanding lelaki. Jika dilihat dan diceritakan seperti merumitkan sifat wanita ini, walhal sebenarnya uniknya mereka itu ada. 

Jikalaulah wanita tidak tegas, dan tidak terlebih fikir, agak-agaknya dimana kelebihan keunikkan mereka berbanding lelaki?. Jika ada banyak perbezaan sekalipun, inilah sifat yang menjadi lambang keunikkan wanita yang dirasakan rumit tetapi sebenarnya tidak. 

Wanita yang solehah akan berusaha menjadi lebih unik untuk mencari keredhaan Allah, tetapi wanita yang lain akan berusaha menjadi unik demi mencari perhatian si manusia yang nafsu serakah. Ingatlah wahai wanita, apa yang dikatakan diatas hanya berdasarkan coretan cita dan rasa. Apa yang diperhatikan itu yang diceritakan. Sepentingnya wanita ini, tidak dinamakan pasangan (berkahwin) jika tiada manusia yang dikata si wanita.

AshrafHadi
7.11.2012
Mafraq, Jordan. 

4 ulasan:

  1. Bukan syadid tanpa hala dan bukan longgar tanpa tuju yang kita mahu....

    Wanita terlebih fikir?lucu tapi ada kebenaranmya...

    #mendahului 3K...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah 3K tuuu... hehe mcm faham ja.. Xpa budak mafraq semua hebat2 belaka.. Terutamanya batch al fateh :)

      Padam