قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

1 Mac 2012

Gejala GAY Dalam Kalangan Mahasiswa Timur Tengah???


Berapa bulan yang lepas rakyat Malaysia dikejutkan dengan perkahwinan gay melayu pertama di eropah iaitu Ariff Alfian Rosli  di Dublin, Ireland. Beberapa keping gambar yang tersebar meluas di media massa menyebabkan timbul kontroversi dalam kalangan rakyat Malaysia. Pelbagai pihak mencembuhi akan perbuatan mahasiswa itu yang tampak lari dari ajaran islam yang sebenarnya. Jadi persoalannya di sini salah siapa? siapakah yang bertanggungjawab? dan siapakah yang patut di salahkan?.

Fitrah kejadian lumrah alam,

Sememangnya fitrah manusia yang hidup di atas muka bumi ini seharusnya mempunyai sifat suka sama suka, antara lelaki dan wanita, ianya tidak dapat tidak untuk kita menafikannya sama sekali. Kerana itu adalah satu fitra kejadian lumrah alam. 

Tetapi kekeliruan itu timbul apabila fitrah kejadian itu tidak sama dengan lumrah alam menyebabkan kita terpesong jauh. Misalnya gay ialah percintaan sejenis lelaki dengan lelaki, ini adalah satu perkara yang sudah melanggari fitrah kejadian lumrah alam dan di pandang pelik oleh masyarakat kita.

Hal ini pula lain di pandang oleh masyarakat barat, mereka mengiktiraf perkara sebegini dan di anggap baik sama sekali. Walhal gay adalah satu sifat yang sudah terpesong dari ajaran islam. Selain itu, perkara itu juga dikutuk sekerasnya oleh negara-negara islam kepada barat.

Salah siapa? dan siapakah yang patut bertanggungjawap? 

Dalam hal ini jika di tanya salah siapa?, seharusnya kita perlu menilainya secara teliti dan mencari punca utama dalam usaha menyelesaikan masalah utama. Sebaliknya itu kita perlu melihat kepada posisi yang luas dan skop yang besar. Jika melihat dari salahnya siapa? pasti yang terutamanya kita perlu mengkaji, sejauh mana masyarakat memahami islam yang sebenarnya. 

Konsepnya jika dikatakan salah diri si pelaku yang bersalah juga tidak di nafikan tetapi itu belum kuat dasar yang dinyatakan, kerana mungkin si pelaku ini belum memahami islam dengan sebenarnya, dan juga mungkin mengalami kejutan budaya dengan keadaan masyarakat eropah yang mengiktiraf gay dengan sebaiknya bagi mereka.

Bagi saya, sebenarnya salahnya itu juga di negara sendiri lagi. Contohnya kita dapat lihat sekarang ini ramai golongan belia remaja terutamanya yang terdedah dengan hiburan yang melampau, menyebabkan fikiran mereka  menjadi sempit. sehinggakan mereka meletakkan artis-artis ini sebagai model ikutan mereka, bagi saya sebenarnya tidak salah untuk berhibur tetapi jangan melampaui dari ajaran islam sebenar.

Sehinggakan agama disisihkan, menyebabkan golongan belia remaja yang baru dalam proses kematangan diri terdedah kepada perkara yang tidak sepatutnya. Menyebabkan punca permasalahan ini timbul dengan mendadak dan begitu cepat sekali.

Selain itu sikap masyarakat dan pemimpin, juga yang ada tidak menerima islam sepenuhnya menyebabkan kita lalai dan alpa dengan dunia, kita dihiburkan hari-hari dengan muzik-muzik yang melalaikan, dan terpengaruh dengan propaganda barat menyebabkan anak bangsa kelam mata dan akal untuk melihat dan memikirkanya. 

Menyebabkan juga masyarakat kita huru hara dengan pelbagai berita yang tidak menyenangkan, seperti kes zina, ragut, rompak dan sebagainya. Kerana apa? kerana islam kita menolak tepi dan kerana islam kita tidak memahaminya sebagai agama, maka timbullah perkara sebegini rupa. 

Jadi sebenarnya siapa yang patut di persalahkan?. Sebenarnya yang patut di persalahkan ialah diri kita sendiri, kerana kita tidak langsung tidak menyedari untuk berubah dalam diri termasuk diri yang menulis ini. Tambahan pula kita berada di bumi anbiya ini, masyarakat memerlukan kita untuk membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada mereka.

Jika diri kita tidak cakna dalam agama, termasuk diri sendiri, masyarakat dan pemimpin tidak sedar, maka jangan hairan jika perkara ini berlaku. Kerana kita langsung tiada transformasi dalam diri untuk mengubah diri. Selain itu kita seharusnya sama-sama sedar diri untuk kebaikkan dalam diri sendiri. 

Timur tengah (Jordan),

Sejarah telah membuktikan dan sirah telah tertulis didalam Al-quran tentang peristiwa kaum Nabi Luth A.S yang mengamalkan homeseksual yang menyebabkan bumi mereka di terbalikkan. Justeru itu kita seharusnya mengambil iktibar apa yang berlaku di Laut Mati yang menyebabkan bumi di terbalikkan oleh Allah S.W.T sebagai azab kepada kaum Nabi Luth A.S yang tidak menerima untuk beriman kepada Allah.

Setiap masa kita menziarahi Laut Mati yang terletak di Amman Jordan, tetapi jika kita tidak ambil iktibar dan pengajaran di dalam diri sendiri maka kitalah berada di dalam golongan orang-orang yang rugi.

Solusi

Sebagai manusia yang lemah, seharusnya kita memperbaiki diri kita sendiri supaya kita dapat berbakti, kerana  bermulanya kepada diri sendiri barulah ialah berlaku revolusi mental dalam diri ini. Selain itu, menyelesaikan masalah utama dan lebih utama untuk tujuan yang utama adalah satu perkara yang penting, jangan hairan jika masalah selalunya timbul walaupun pelbagai cara untuk menangkis dilakukan, kerana kita tidak melihat kepada punca yang utama.

Ibarat sebatang pokok, jika masalahnya di akar kenapa kita memotong rantingnya? jadi seharusnya kita perlu bijak dalam menanganinya. Didikan agama penting dalam diri ini kerana segalanya terletak pada diri kita sendiri, hari ini kita penting belajar tentang agama, tetapi tidak pula untuk belajar memahami agama. Seharusnya keduanya itu perlu selari, barulah masalah segalanya dapat diatasai.

Peranan diri sendiri lebih penting, dalam pelbagai usaha untuk mengembalikan masyarkat kepada ajaran islam yang sebenar, di samping itu ibu bapa seharusnya menerapkan ilmu agama dengan sebaiknya kepada anak-anak agar generasi akan datang lebih tampak maju ke hadapan untuk memajukan islam.

Kalam Akhir

Sebagai manusia, saya juga insan yang biasa dan daif segalanya, tetapi saya mempunyai cita-cita iaitu mahu melihat bangsa saya memahami agama sepenuh dengan sempurna. Kerana kejayaan yang pasti adalah di dalam agama.

Dengan itu bersama-sama kita untuk berusaha sedaya upaya dalam memahami agama.
Andai salah kata dan tersilap bahasa, mohon ampun dan maaf. Kerana setiap manusia mana sempurna semuanya.

AshrafHadi
1.MARCH.2012
Mafraq, Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan