قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

7 Mac 2012

Jangan Letakkan Islam Sebagai Market



Sekilas masa berlalu mencari erti kehidupan di duniawi ini. Selebar senyuman di lontarkan dalam diri ini apabila melihat pelbagai ragam manusia dalam lumrah kehidupan. Kehidupan yang seakan-akan mahu mencari keduniaan menyebabkan agama digunakan untuk kepentingan sendiri. Sesungguhnya Islam sebagai agama yang suci dan murni yang patut di jagai.

Hari ini ramai orang bercakap atas fakta ataupun auta, demi kerana untuk kepentingan diri sahaja. Agama di pertaruhkan bukan dijadikan sebagai pegangan dalam kehidupan, menyebabkan kehidupan ini merasa seolah-olah meletakkan agama sebagai market kepada kita. Walhal agama adalah ikutan pegangan dan syariat kita dalam diri ini iaitu islam. Tetapi malangnya berasa sedih sekali apabila terjadinya sebegitu, daripada itu timbulnya persoalan oleh sebab apa jadinya begitu? dan adakah mungkin kerana mereka lupa atau sebaliknya?. Mari kita singkap dan ungkap bersama dalam memahami sebenarnya.

Erti kehidupan

Kehidupan sebenar kita di duniawi ini adalah semata-mata kerana Allah S.W.T dalam mencari bekalan di dunia untuk di bawah pulang ke akhirat nanti. Sebagaimana Allah S.W.T berfirman,
                 
                             وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون
 Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.(QS. Adz –Dzariyat: 56 )

Maka jelaslah gambaran bahawa kita sebagai hamba Allah S.W.T yang daif dan hina ini perlu sentiasa beribadah di dalam kehidupan. Selain itu ibadah ini bukan hanya tumpu kepada solat sahaja, tetapi ianya juga tertumpu kepada semua  perkara kebaikkan yang di kira sebagai ibadah. Contohnya bersedekah kepada faqih miskin, itu juga di namakan sebagai satu ibadah.

Islam sebagai Market

Market berasal dari perkataan Inggeris dan di terjemahkan dalam bahasa melayu ialah pasar. Tetapi saya lebih suka menggunakan perkataan market yang tampak lagi menarik dan cantik. Sebenarnya apabila dikatakan islam itu, adalah bermaksud sempurna  dan sejahtera dalam segi bahasa. Tetapi dalam segi istilah pula ialah bermaksud menyerah diri dan mengabdikan diri kepada Allah S.W.T.

Berbalik kepada tajuknya, islam sebagai market, kenapa saya katakana begitu? Kerana secara pribadinya saya melihat ramai orang meletakkan agama ini sebagai market untuk kepentingan diri sendiri, lebih kepada bahasa yang mudah untuk difahami iaitu menjual agama.

Mengapa? kerana bagi saya mungkin mereka tidak tahu kefahaman islam yang lebih mendalam, ataupun mungkin juga kerana sebab-sebab tertentu. Menjual agama ini untuk kepentingan peribadi amatlah keji, kerana islam adalah agama yang syumul iaitu menyeluruh dan sempurna, yang menjadi pegangan kepada semua penganutnya.

Tetapi apabila adanya segelintir manusia sebegitu menyebabkan tujuannya itu lebih kepada keduniaan dan keuntungan, tanpa memikirkan ganjaran pahala di sisi Allah.Sebenarnya dalam hal ini, seeloknya matlamat yang jelas dan niat yang betul dapat menyelamatkan dari perkara ini, tetapi kita seharusnya sentiasa beringat sama sekali, kerana syaitan lebih bijak dari kita dalam menyesatkan umat manusia dan syaitan tidak akan berputus asa.

Justeru itu, sebagai langkah berhati-hati kita juga harus memahami islam dengan sebaiknya dan tidak meletakkannya islam itu sebagai market dalam diri kita, jika kita meletakkan islam sebagai market maka kita akan lebih kepada keduniaan dan keuntungan tanpa memikirkan ganjaran pahala disisi Allah. Sebagai contoh saya berikan, sekarang ini filem cinta islami sangat diterima oleh masyarakat, katakan saya sebagai pengarah filem membuat filem cinta yang berunsurkan islami, tetapi sebelum itu saya perlu tanya kepada diri saya sendiri, adakah aku meletakkan islam ini sebagai market atau sebaliknya?..

Adakah pula aku membuat filem ini kerana keuntungan atau kerana berdakwah? Seharusnya itu, pelbagai persoalan timbul agar kita tidak meletakkan islam ini sebagai  market dalam diri kita, tetapi pula kita meletakkan islam sebagai agama yang suci lagi sempurna maka matlamat dan tujuan sebenar kita tidak akan lari sama sekali dari niat yang asal iaitu untuk kepentingan umat dan berdakwah.     

Sepotos Hadis Maksudnya:

Rasulullah saw. bersabda maksudnya:  “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari 
keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”.
(Daripada Abu Hurairah r.a – Riwayat Tarmizi).

Maka dengan itu terbuktilah apa yang dikatakan dalam hadis diatas, jangalah kita meletakkan agama sebagai market untuk kepentingan diri kita sendiri, seharusnya kita meletakkan agama islam ini yang tinggi  dalam kehidupan kita, dan menjadi panduan untuk kita, sebagaimana kita ketahui sesungguhnya Al-quran adalah panduan hidup kita, dan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W sebagai ikutan kita.

Jika keduanya selari dalam diri nescaya pasti tidak akan tersesat kehidupan kita di sini. Islam adalah agama yang harmoni dan terpelihara janganlah kita mengadainya demi kepentingan kita. Jika timbulnya permasalahan agama, maka ulama lah tempat rujukan kita untuk kita memahami islam dengan sempurna.

Penutup bicara

Secara jelasnya di sini saya ingin menyatakan bahawa janganlah sama sekali kita meletakkan agama sebagai alat kepentingan dalam diri, sebaliknya kita letakkan agama untuk kita memahami dan menerangi kejahilan dalam hidup kita ini.

Niat itu penting sama sekali sebelum melakukan sesuatu perkara, semuanya bergantung kepada niat dan matlamat yang jelas agar kita menjadi manusia yang berprinsip dengan agama islam yang sebenar.
Seandainya kita tidak meletakkan islam ini secara total dalam diri, maka kitalah manusia yang rugi dari segalanya, kerana yang pasti islamlah yang dapat memberi kesempurnaan dalam diri. Maka dengan itu marilah kita bersama-sama berusaha ke arah kebaikan diri.

AshrafHadi
7.MARCH.2012
Mafraq, Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan