قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

9 Mac 2012

Mulianya Ibu


Rasa terkilan dan sedih apabila seorang ibu di tinggalkan di hotel bajet. Melihat tangisan seorang ibu yang penat menjaga anaknya bagai menatang minyak yang penuh tetapi apabila si ibu tua di balas dengan tuba. Sungguh celaka manusia sebegitu. Ibu adalah segalanya untuk kita, tanpanya tiada kita di dunia. Susah perit mereka mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari dan saat susah mereka melahirkan kita. Tetapi apabila mereka tua, kita tidak langsung membalas jasanya. Sesungguhnya syurga itu dibawah tapak kaki ibu..

Si Tanggang Moden,

Anak yang menderhaka kepada ibunya ibarat seperti cerita Si Tanggang yang disumpah menjadi batu, akibat menderhakai kedua ibu bapanya. Maka anak yang menderhakai ibu bapanya ibarat seperti Si Tanggang yang lupa diri. Ceritanya menjadi warisan dan ucapan dari pelusuk dunia, kerana penuh dengan pedoman dan pengajaran. Tetapi sekarang ini pula lain jadinya, di katakan Si Tanggang moden yang sanggup meninggalkan ibunya di mana-mana sahaja. Maka celakalah mereka itu. Sebagaimana Allah berfirman dalam Al-Quran

Allah swt menyebutnya yang bermaksud: “Bilamana seorang daripada mereka atau kedua-duanya telah mencapai usia tua disisi kamu, maka janganlah kamu katakan kepada mereka perkataan “Uf” (Ah!) dan janganlah kamu mengherdik mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkan sayap kamu bagi mereka (merendah dirilah) sebagai tanda kasih sayang.”
(Al-Israk: 23) 

Menurut hukum qiyas/kias (hukum Islam berdasarkan perbandingan), mengatakan “Ah” sahaja pun sudah
dilarang Allah dan sangat berdosa besar, apatah lagi kalau si anak melakukan perbuatan yang lebih buruk
daripada itu. MasyaAllah!!!

Hargai ibu,

Sebagaimana di ketahui ibu adalah manusia yang tinggi darjatnya, keperitan ibu yang sanggup berkorban untuk kita, langsung tidak kita hiraukan, pada zaman ini berapa banyak kita boleh lihat anak-anak yang membuang ibu. Sebenarnya dosa dengan ibu ayah ini, Allah akan bayar cash di dunia lagi, jika tidak percaya tunggu dan lihat sahaja... 
 
Bahz bin Hakim dari ayahnya dari neneknya berkata: "Saya tanya kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah, siapakah harus saya taat?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Ibumu." Kemudian siapakah? tanya saya lagi. Jawab Rasulullah s.a.w.: "Ibumu." Saya bertanya sekali lagi dan Rasulullah s.a.w. menjawab: "Ibumu." "Kemudian siapa?" tanya saya lagi." Rasulullah s.a.w. menjawab: "Ayahmu, kemudian yang terdekat dan yang dari kerabat."
 
Lihatlah sebanyak tiga kali yang di ulang oleh Rasulullah di dalam hadis diatas, menunjukkan bahawa ibu itu tinggi martabatnya itu. Inikan pula zaman sekarang ibu pun mereka buang??? tak cukup dengan itu ibu pun mereka lawan dan bunuh. Nauzubillah min zalik, sesungguhnya kita berlindung dengan Allah daripada sifat-sifat keji itu.

Akhir kalam,

Sebagai menutup penulisan ini, aku menyeru diriku dan semua orang agar berbakti kepada ibu dan ayah sesungguhnya besar ganjaranya. Penah juga tuan guru ku berkata, "Ibu ini adalah segalanya yang terbaik utk kita, tanpa ibu tiada kita di dunia" menunjukkan juga kita wajib berbakti dan taat kepada ibu bapa selagi tidak melanggari syariat islam. Alangkah indahnya jika kita dapat berjasa kepada ibu bapa kita sendiri. 

Firman Allah yang bermaksud: “Bersyukurlah kepada-Ku dan kedua ibu bapamu dan hanya kepada-Kulah tempatmu kembali”. (Luqman: 14). 

Maka dengan itu marilah kita menghargai ibu kita sementara mereka masih ada, jika mereka tiada doakan kesejahteraan mereka disana.

AshrafHadi
9.MARCH.2012
Amman Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan