قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

17 Mac 2012

Aku Manusia Biasa


Mcm mna hg menulis artikel? makin lama makin ok bila ak baca. Bole x tlg ajar ak?

Itulah mesej yang ku dapat dari inbox Facebook ku, hanya tersenyum dan tidak berkata apa. Kerana merasakan diriku biasa sahaja. Masih banyak perkara lagi yang ku patut pelajari lagi, masih banyak kelemahan lagi yang patut aku perbaiki, tetapi apakan daya kita manusia biasa. Hanya yang mampu berusaha untuk kebaikkan kita bersama. Sebenarnya aku bukanlah penulis yang bagus, sedikitpun tiada dalam diri ini. Cuma minat dalam menulis menyebabkan aku menjadi suka.

Kata A.Samad Said penulis ini bukannya dia banyak menulis tetapi penulis ini ianya banyak membaca. Kerana membaca menjadikan kita manusia yang berpengetahuan. Dalam dunia ini tidak semua kita tahu semua perkara, tetapi dengan pembacaan yang tinggi menyebabkan kita menjadi manusia yang berpengetahuan. Sebab itu pentingnya ulama terdahulu menulis kitab-kitab untuk menyampaikan pengetahuan mereka kepada umum. Jadi dengan pembacaan kitab-kitab yang kita ada sekarang menyebabkan maklumat itu sampai kepada kita.

Berbalik kepada penulisan, seikhlasnya aku menyatakan diriku memang sangat biasa, dan tiada pun kelebihan, hanya minat yang suka-suka menyebabkan aku tidak jemu untuk menulis di kertas mahupun di blog. Jika semua perasan penulisan ku bermula dari tajuk Kematian yang tidak perlu di undang, disitu hanya sedikit sahaja yang aku tulis, itulah bermulanya aku berjinak-jinak dengan laman sesawang ini. 

Peningkatan

Peningkatan ku menulis ini kerana mungkin dari bantuan semua pembaca yang memberi kritikan yang membina dan keinginan aku bertanya kepada orang-orang tertentu diluar. Bermulanya aku nampak perubahan penulisan aku dalam cara penulisan ini dengan tajuk Hidup Ini Satu Kembara, disitu aku mula reti untuk membuat perenggan dan menyusun baris dengan sempurna, tetapi hakikatnya itu pun masih lemah lagi dan banyak perkara lagi perlu aku pelajari.

Aku langsung tidak memadam penulisan lama ku kerana aku suka melihat kembali dan menilai satu-satu kelemahan dalam penulisan ku ini untuk aku perbaikinya. Selain itu juga, aku lebih suka orang menilai dari penulisan lamaku dengan penulisan sekarang ini untuk aku sentiasa memperbaiki.

Terima kasih

Aku sangat-sangat berterima kasih kepada kawan-kawan dan sahabat yang banyak memberi ulasan secara lisan terutamanya dalam penulisan ku ini. Insya-ALLAH akan ku cuba sedaya upaya untuk menjadi yang terbaik dalam penulisan ku ini nanti, apapun segala cadangan, teguran, dan kritikan juga aku sedia menerima dan mendengarnya dari rakan-rakan dan sahabat semua. Sesungguhnya aku juga manusia biasa, yang banyak perkara lagi yang perlu aku belajar.

Akhir kalam

Kepada rakan bertanya, maaflah aku tiada apa tip untuk dikongsi, mungkin boleh bertanya kepada orang yang lebih arif lagi. Cuma hanya aku mampu memberitahu, mulainya dari sekarang!! biar tulisan biasa tidak mengapa, asalkan nanti penulisan kita semakin lama semakin berbisa bila di baca. Insya-ALLAH marilah sama-sama kita memperbaikinya, untuk manfaat kita bersama dan orang lain. Sekian dari insan yang daif ini. 

AshrafHadi
17.MARCH.2012
Mafraq, Jordan.


0 comments:

Catat Ulasan