قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

6 Okt 2012

Melayu Sepakat Islam Berdaulat??

Kredit Pic: addinlove.blogspot.com 

Sebenarnya slogan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" sudah lama diperkatakan. Cumanya baru-baru ini terjadinya "peristiwa manis" yang membuat minda ku ingin berbicara. Terdiam sekian lama, tetapi kali ini bagaikan orang terjaga dari lena, yang terjaga kerana kejutan yang tak disangka. Menjadi kaku memikirkan, apakan relevannya akan kenyataan atau slogan yang diperkatakan. Mari kita singkap dan ungkap, jelaskah? dan relevankah? dengan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" .

Mengapa Slogan Begitu?

Saya tertanya, kenapa slogan itu dilaungkan sebegitu? Dengan menunjukkan kesepakatan melayu untuk membuktikan kedaulatan islam. Dan slogan itu pula berbunyi selepas kekalahan teruk pihak kerajaan dengan pembangkang yang dapat menawan lima buah negeri sekaligus, menyebabkan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, kerajaan mengajak parti melayu dari pembangkang untuk bersatu.

Tetapi parti melayu dari pembangkang berprinsip dengan menolak penyatuan yang diajak oleh pihak kerajaan, kerana mereka menilai dari pelbagai sudut, selain melihat kembali pengalaman penyatuan yang sebelum ini diadakan. Memikirkan kesan dan akibat menyebabkan mereka menolak sepenuhnya penyatuan itu. Maka selepas daripada itu, slogan ini pun diperkatakan, dengan sebab demi "ketuanan melayu" haruslah dipertahankan.
 
Saya berpendapat, jika sebelum PRU 2008 slogan itu dilaungkan tidak menjadi kepelikan, tetapi dilaungkan selepas PRU 2008 menyebabkan saya tertanya-tanya. Apakah sepakatnya melayu, menyebabkan Islam berdaulat?

Apakah Sentimen Perkauman?

Melihat kembali kehidupan masyarakat Malaysia yang hidup berbilang bangsa, timbul juga persoalan saya, apakah slogan yang dilaungkan juga menjadi aspirasi sentimen perkauman di Malaysia? Kaum yang bukan bumiputera juga akan terasa sedemikian. Iaitu dengan menanggap bahawa adanya jurang antara, melayu, cina dan india. 

Secara logiknya, akta 153 Perlembagaan telah memaktubkan Hak Keistimewaan Orang Melayu dan bumiputera Sabah Sarawak yang terkandung, 
1) Perkhidmatan awam: Perkara 153 (2,3 dan 4). 
2) Ekonomi: Perkara 153 (6). 
3) Pelajaran: Perkara 153 (2,3 dan 4). 
4) Kedudukan Istimewa orang Melayu yang lain termasuklah peruntukkan Perkara 89 dan 90 -        berhubung dengan tanah rizab Melayu. 
5) Hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971).

Ini Menyebabkan, kedudukan orang melayu menjadi kukuh dan relevan, kemudian pula di parlimen golongan cina dan india hanya minoriti berbanding melayu, bumiputera yang majoriti. Tidak relevanlah jika di katakan, tidak sepakatnya melayu sesama melayu, islam akan terancam. Mengapa? Kerana sudah termaktub juga dalam perlembagaan bahawa kedudukan Islam sebagai agama rasmi, yang terkandung dalam Perkara 3 Perlembagaan, walhal juga islam selamanya tetap berdaulat.

Saya berpendapat, kedudukan melayu sangat kukuh dan relevan. Dan juga agar sukar untuk bersatu jika fikrah pejuangan dan idealisme yang dibawa berbeza untuk diperjuangkan. Slogan itu hanya menjadi sentimen untuk mengukuhkan kuasa di sebalik tabir yang berperanan untuk mengekalkan kuasa mereka, demi meraut segala keuntungan dan kelebihan tanpa adil dan saksama.

Solusi Yang Perlu Dibawa,

Saya melihat kembali slogan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" seharusnya ditukarkan kepada "Muslim Sepakat Islam Berdaulat." Kerana jika melayu yang sepakat belum tentu lagi islam akan kuat,  walaupun islam telah berdaulat. Tetapi jika muslim sesama muslim bersepakat, islam pasti akan berdaulat, serta kuat. Kemudian terjaga semua perkara, dan masalah dalaman mahupun luaran pun akan selesai. 

Islam menjadi solusi yang terbaik dalam menyelesaikan perkara ini, dengan melihat kembali bahawa, jika melayu tidak sepakat pun, islam tetap berdaulat. Tetapi jika islam diperalat demi mengukuhkan kuasa, ianya sudah tidak berguna. Islam yang dibawa pada zaman Nabi Muhammad SAW, dengan kita mengambil ibrah, bagaimana  islam itu syumul yang menyeluruh dalam semua perkara.

Di Madinah ketika itu, semua kaum dan bangsa terjaga, juga terbela, dengan kedatangan Baginda Rasulullah SAW, yang mentadbir secara islam dengan sempurna. Menunjukkan bukti yang kukuh bahawa islam adalah penyelesaian terbaik. Bukan penyatuan bangsa memberi jaminan dapat menyelamat islam dan semua perkara, ianya belum tentu lagi. Islam sudah berdaulat sekian lama, cumanya kita bangsa masih lagi tidur lena. 

Masalah yang perlu diselesaikan, untuk menyelamatkan islam dan semua umat bangsa di Malaysia. Iaitu dengan menjaga keadilan yang saksama, memberi hak yang sepatutnya, sifarkan rasuah dan kuropsi yang bermaharaja lela, menghidupkan suasana masyarakat berilmu dan berminda kelas pertama, disamping melihat kembali anak muda yang tenat untuk menarik mereka kembali bertaubat. Itu lebih penting dari kita menyatakan bersatu tetapi ianya tidak bermutu.

Akhir kata, 

Ini adalah pandangan saya secara peribadi, tentang slogan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat." Bilanya saya menyatakan tidak bersetuju bukan bererti saya juga tak bersetuju melayu bersatu. Sesungguhnya saya bersetuju, tetapi yang membezakan kita akan fikrah perjuangan, bukan ukhwah hubungan. Dan sebagai umat islam terutamanya melayu kita ada saudara. Sebagaimana juga firman Allah, "Sesungguhnya Mukmin Itu Bersaudara" (Surah Al Hujuraat:10).

Biarlah kita berbeza idealogi dan idealisme perjuangan sekalipun, tetapi sama-samalah kita bergerak dengan pelbagai medium yang ada, untuk julangkan dan jayakan islam agar diangkat dengan penuh martabat, disanjung, dan disukai dari semua golongan dalam dunia ini. Daripada kita terkinja-kinja di konsert "K-POP" akhirnya bangsa dan orang lain yang "mantop."

AshrafHadi
7.Oktober.2012
Mafraq, Jordan.

12 ulasan:

  1. salam,
    slogan 'muslim sepakat islam berdaulat' tu memang cantik, tapi selagi taksub dgn politik selagi tu lah payah melayu nk bersatu mendaulatkan islam... dah kalau bangsa majoriti pun tak bersatu mcm mana muslim bangsa lain nak join sama2 menegakkan islam?

    btw nice blog, byk post bermanfaat... terus rasa nk folow.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima Kasih memberi persoalan, pada saya bangsa dengan islam ianya berbeza. Jika islam bersatu pasti selesai semuanya.. Jika bangsa bersatu belum tentu lagi.. Nak mengajak islam bersatu kena menyuruh bukan terikat pada bangsa.. Apapun terima kasih kerana komentar.. Salam ukhwah fillah. :)

      Padam
  2. Islam adalah penyatuannya, bukan bangsa. Politik & Islam ibarat isi dgn kuku, begitu juga ekonomi & Islam, atau sosial & Islam. Islam is the way of life, tiada pengasingan. Kejayaan barat dlm memahat di minda pewaris kepimpinan & rakyat bekas tanah jajahan mereka ialah politik diasingkan dan Islam kekal hanya di masjid dan surau. Sebagaimana di Barat agama hanya kekal di gereja dan diguna pakai tika acara kelahiran, perkahwinan & kematian sahaja. Dalam surah sejadah ada dinyatakan untuk berpecah (bukan bersatu) dengan mereka yg tidak mahukan Islam dalam kehidupan ini. Maka tidak salah untuk tidak bersatu selagi mana Islam tidak dijadikan matlamatnya. Jazakallah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya bersetuju dengan tuan, sememangnya tak salah utk tidak bersatu dengan mereka yang tidak mahukan islam dalam kehidupan dan dijadikan matlamat. Tetapi, pada saya juga kita jangan tinggalkan mereka, kerana tugas kita utk memperbetulkan mereka dari kesilapan. Sebab itu saya nyatakan bahawa, "muslim sepakat islam berdaulat." Apapun terima kasih tuan kerana sudi komentar. Jazakallah khir.. Allah Yubarik fiq.. :)

      Padam
  3. Bagi saya slogan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" (Selepas bertanya kepada pimpinan dan aktivisme ISMA) amat relevan bagi masa sekrang bagi mereka yang merasakan ISLAM wajib tertegak di Malaysia dan seluruh dunia(ustaziatul 'alam)

    Satu perkara yang kita perlu tahu,mereka menggunakan slogan ini sebagai satu wasilah(cara) untuk tertegaknya ISLAM di Malaysia.Gunakan Melayu untuk tegakkan islam.Itu cara yang di fikirkan dalam ISMA utk tegakkan ISLAM.Sedangkan orang cina,india mereka boleh sepakat utk jatuhkan islam@melayu,mengapa kita tidak?Kita belajar dari sejarah,tengok di waqie(malaysia) bagaimana terjadinya kristianisasi,Murtad,lagu 'harapan bangsa'-jaclyn victor-,mereka ada perancngan di Malaysia untuk jatuhkan Islam di Malaysia,untungnya kita sekarang adalah dengan adanya Perlembagaan yang menjaga agama kita,boleh bayang jika tiada perlembagaan?lebih mudah puak2 cina dan india bekerja menyebarkan risalah mereka.

    Ini bukan racis,tapi sekarang ni di Malaysia India dan Cina sudah mula berani menyatakan sesuatu yg bercanggah dengan ISLAM,apa kata cua soi lek mengenai HUDUD??apa kata Karpal Sing mengenai HUDUD??Mereka ni punyai satu 'fikrah' yang sama,x kan terlaksana HUDUD dan perkara2 lain di Malaysia memandangkan mereka-mereka ini punyai satu vision dan mision iaitu nak jadikan Malaysia Negara Sekular dan bebas dari ISLAM.

    Dah nampak kenapa orang melayu perlu bersatu??Melayu majoriti ISLAM,dan kita kumpulkan orang-orang Melayu dan martabatkan ISLAM,ketepikan fahaman politik,melayu sama melayu duduk semeja bincang mengenai kesatuan,dan mula bina daulah islam.Bukan bertelagah PAS dan UMNO!!!

    Kita sibuk bergaduh PAS dan UMNO sedangkan MCA/MIC dan DAP sibuk rancang untuk tawan Malaysia (buktinya pelbagai kenyataan dari puak2 ini yang menghina islam,baru ni lagu Harapan Bangsa-Jaclyn Victor-menunjukkan mereka ada step seterunya untuk tawan Malaysia) akhirnya jadilah Malaysia sebuah negara Sekular yang jauh dari Islam dan masa tu jgn terfikir untuk suruh Melayu bersatu sebab arus pemikiran Liberalism,hedonisme dan semua2 pemikiran2 barat dah menjadi darah daging dalam hati umat islam di Malaysia!

    Dengan sebab itulah ISMA melaungkan "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" kerana mereka nampak ini sahajalah jalan untuk daulatkan ISLAM di Malaysia dengan sepakatnya Melayu yang boleh duduk semeja bincangn mengenai daulah islam dan masa tu puak-puak kristianisasi takut tengok melayu boleh bersatu.

    Belajarlah dari sejarah kita yang lepas.Apa sebab orang yahudi robohkan rumah-rumah mereka?(surah al-mumtahanah) dan apa punca kita di jajah brisith(Zaman kejatuhan islam melayu melaka).

    Wallau'alam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana komentar, saya juga sudah berdiskusi dengan beberapa ahli ISMA tentang "Melayu Sepakat Islam Berdaulat."
      Dan jawapan mereka sama mcm saudara/ri kata. Cumanya soal melayu sepakat sepatutnya diketepikan dahulu. Kita perlu melihat puncanya. Mengapa terjadinya sedemikian rupa? Islam muda dihina dan diperkata, terutamanya di M'sia.

      Jelasnya skrg kita lihat, rasuah, salah guna kuasa, dan penyelewengan banyak dilakukan oleh pemimpin atasan negara. Itu perkara yang lebih besar sebenarnya yang perlu diselesaikan. Yang menjadi punca, islam mudah dihina dan diperkata. Jangan melihat pada sudut yang kecil. Kita nk sepakat tak jadi masalah, cumanya biar sepakat membawa berkat, bukan sepakat membawa keparat! :)

      Jika guna istilah melayu belum tentu lagi selesai, better istilah islam lebih merangkumi. Wallahu'alam :)

      Padam
    2. quote : "Cumanya soal melayu sepakat sepatutnya diketepikan dahulu. Kita perlu melihat puncanya. Mengapa terjadinya sedemikian rupa? Islam muda dihina dan diperkata, terutamanya di M'sia.Jelasnya skrg kita lihat, rasuah, salah guna kuasa, dan penyelewengan banyak dilakukan oleh pemimpin atasan negara. Itu perkara yang lebih besar sebenarnya yang perlu diselesaikan. Yang menjadi punca, islam mudah dihina dan diperkata. Jangan melihat pada sudut yang kecil. Kita nk sepakat tak jadi masalah, cumanya biar sepakat membawa berkat, bukan sepakat membawa keparat!"

      "jangan melihat pada sudut yang kecil"
      Sebenarnya siapa yang pandang sudut yang kecil?saudara asyik memburukkan melayu,melayu rasuah,melayu salah guna kuasa,Melayu haprak..Pernahkah saudara memandang melayu yang hebat??Melayu yang seawalnya membawa islam ke Malaysia dan mempertahankan Islam di Tanah Melayu??Kenal Abdul Rahman Limbong??Kenal Dato' Bahaman??Kalangan mereka ini ulama'-ulama' melayu yang mempertahankan islam dari jajahan british,ini sudut yang saya pandang besar,khabarkan pada saya,sudut mana yang saya pandang kecil??

      Dan seolah-olah sekarang Melayu memberi ruang mudah (setelah pahlawan2 Melayu tadi mempertahankan ISLAM di tanah melayu)pada negara mereka sendiri di jajah kembali,kali ini jajahan pemikiran,liberalism,sekularisme,hedonisme dan pelbagai lagi.

      quote : "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" seharusnya ditukarkan kepada "Muslim Sepakat Islam Berdaulat." Kerana jika melayu yang sepakat belum tentu lagi islam akan kuat, walaupun islam telah berdaulat. Tetapi jika muslim sesama muslim bersepakat, islam pasti akan berdaulat, serta kuat. Kemudian terjaga semua perkara, dan masalah dalaman mahupun luaran pun akan selesai.
      define Melayu yang ISMA nak bawa adalah sama sahaja yang apa saudara katakan,Melayu ISLAM (Melayu Muslim) sama seperti apa yang Imam Hassan al-Banna katakan dalam risalah ‘Dakwatuna’ mengatakan bahawa sekiranya Nasionalisme yang di maksudkan adalah membawa kea rah kebaikan,kita terima,sekiranya terdapat perkara-perkara keburukan ianya keluar dari maksud Nasionalisme yang IM setujui.

      Padam
    3. Jadi Melayu yang ISMA maksudkan adalah melayu yang penuh dengan sentiment ISLAM bukannya Melayu yang Mat rempit,Melayu dadah dan sebagainya.Dan sama sahaja dengan apa yang saudara katakan “Muslim Sepakat Islam Berdaulat” Muslim di situ adalah MELAYU MUSLIM ISLAM dan majoritinya di Malaysia ISLAM di pegang oleh MELAYU MUSLIM ISLAM.

      Masih melayu tak mahu bersatu??berstu mendaulatkan islam??Bersatu mempertahankan akidah??bersatu menentang musuh Allah??bersatu tegakkan syariat Allah,bersatu segala aspek yang menguntungkan islam,Kalau tak mahu bersatu,silakan lihat generasi akan datang,lihat bagaimana pemikiran anak-anak bangsa mula di jajah hedonisme,di jajah liberalisme,negara menjadi seperti di Indonesia,mahukah lihat negara kita 100% sekular seperti di indonesia?mahukah kita lihat gay,lesbian,syiah,kristianisasi tiada masalah di amalkan di Malaysia??Mahu??

      Belajarlah dari sejarah.

      Saya tak salahkan saudara jika tak menerima slogan yang ISMA bawa,cumanya saya rasa terpanggil untuk sama-sama memperbetulkan kembali maksud slogan yang ISMA nak bawa.

      Masing-masing ada pendapat tersendiri,dan ada cara masing-masing untuk tegakkan ISLAM di Malaysia.Semua orang sayangkan ISLAM,semua orang nak daulatkan ISLAM,tiada siapa pun yang nak tgok islam terus di tindas dan di tindas melainkan musuh-musuh Allah.Kenalilah siapa musuh kita yang sebenar.

      Akhir-akhir ini,orang-orang bukan islam di Malaysia sudah mula berani tunjukkan taringnya.Orang Melayu islam sibuk bergaduh sesama sendiri soal Politik dan sebaginya.orang islam kelahi sesama sendiri sedang orang bukan islam bersorak gembira sambil menyusun strategi seterusnya untuk jatuhkan islam.

      satu perkara lagi,ISMA tak nampak masalah politik antara UMNO dan PAS itu besar,itu cuma masalah furu' (cabang),tapi apa yang ISMA nampak lebih besar adalah masalah pemikiran-pemikiran yang masuk menyelinap masuk secara halus iaitu lebaralisme,sekularisme,syiah.Fahaman tentang islam itu penting,jangan sampai suatu hari nanti terkeluar dari mulut kita sendiri atau umat islam sendiri "apa masalah syiah,ok jer aku tengok" atau "biarlah gay dan lesbian tu,diorang ada hak juga" itulah antara fokus ISMA sekarang,menyekat pemikiran-pemikiran Libelarisme dan seumpanya masuk secara halus dalam masyarakat islam melayu di malaysia.

      Padam
    4. Dan akhir sekali,slogan Melayu Sepakat Islam Berdaulat adalah bersifat sementara,ianya mengikut peredaran masa dan zaman,jika melayu ISLAM di malaysia sudah sepakat membentuk ISLAM di Malaysia,kita bawa pula ke ASIA dan seterusnya sehinggalah KHILAFAH di kembalikan di dunia.

      Wallau'alam,itu lah cara atau strategi ISMA untuk ISLAM di Malaysia,mungkin Saudara punyai cara atau strategi tersendiri untuk tegakkan ISLAM di Malaysia,mungkin boleh kongsikan bersama.

      Wallahua'lam,syukran kerana ambil cakna mengenai slogan kami.

      p/s : sebelum pergi lebih jauh,akhuka fillah,ta'aruf sikit,nama ana amir,tggal di Negeri Sembilan,sekarang pelajar syariah di Uni.al-Azhar,kaherah. (^_^)

      Padam
    5. quote: Pernahkah saudara memandang melayu yang hebat??Melayu yang seawalnya membawa islam ke Malaysia dan mempertahankan Islam di Tanah Melayu??Kenal Abdul Rahman Limbong??Kenal Dato' Bahaman??Kalangan mereka ini ulama'-ulama' melayu yang mempertahankan islam dari jajahan british,ini sudut yang saya pandang besar,khabarkan pada saya,sudut mana yang saya pandang kecil??

      Dan seolah-olah sekarang Melayu memberi ruang mudah (setelah pahlawan2 Melayu tadi mempertahankan ISLAM di tanah melayu)pada negara mereka sendiri di jajah kembali,kali ini jajahan pemikiran,liberalism,sekularisme,hedonisme dan pelbagai lagi.

      Saya Menjawab:Pernah! Hmm.. Melayu hebat? Itu dahulu saudara, sekarang cuba lihat bagaimana? Melayu mcm mana skrg? Jika diatas rosak dibawah pun turut serta. Itu yang harus dipandang secara luas, kita sibuk nk perbetulkan yang dibawah walhal yang diatas sudah rosak, itu tidak guna jugak. Sampai bila pun xkan selesai.

      quote: Melayu yang ISMA nak bawa adalah sama sahaja yang apa saudara katakan,Melayu ISLAM (Melayu Muslim) sama seperti apa yang Imam Hassan al-Banna katakan dalam risalah ‘Dakwatuna’ mengatakan bahawa sekiranya Nasionalisme yang di maksudkan adalah membawa kea rah kebaikan,kita terima,sekiranya terdapat perkara-perkara keburukan ianya keluar dari maksud Nasionalisme yang IM setujui.

      Saya menjawab: Apakah kita memandangan majoriti islam melayu sahaja? tanpa melibatkan golongan minoriti bangsa yang beragama islam yang lain?

      Sejarah membuktikan,
      Turki jatuh kerana sentimen bangsa yang sangat diketengahkan. Hingga bangsa lain rasa tertindas lantas tidak lagi mahu duduk di bawah kepimpinan bangsa ini.

      Apakah ISMA dengan mengangkat isu melayu ingin mengheret kita ke lembah yang sama apatah lagi kita sedia maklum bahawa kepimpinan kita walaupun melayu ada yang korup dan songlap duit rakyat?

      Apakah kerana mereka ini melayu, maka mereka sahajalah yang boleh memimpin dan kejahatan mereka adalah dihalalkan?

      Padam
    6. quote: Masih melayu tak mahu bersatu??berstu mendaulatkan islam??Bersatu mempertahankan akidah??bersatu menentang musuh Allah??bersatu tegakkan syariat Allah,bersatu segala aspek yang menguntungkan islam,Kalau tak mahu bersatu,silakan lihat generasi akan datang,lihat bagaimana pemikiran anak-anak bangsa mula di jajah hedonisme,di jajah liberalisme,negara menjadi seperti di Indonesia,mahukah lihat negara kita 100% sekular seperti di indonesia?mahukah kita lihat gay,lesbian,syiah,kristianisasi tiada masalah di amalkan di Malaysia??Mahu??

      Saya menjawab: Boleh bersatu dan sepakat, tetapi biarlah membawa berkat! daripada bawa keparat!. Siapa yang membuatkan anak bangsa yang rosak?? Siapa yang mengamalkan sekular secara prejudis tanpa mengikutnya dengan betul? Siapa dan siapa? Fikir-fikirkan renung2kan. Kita buangkan "siapa" yang dimaksudkan, insyaAllah selesai. :)

      quote: Akhir-akhir ini,orang-orang bukan islam di Malaysia sudah mula berani tunjukkan taringnya.Orang Melayu islam sibuk bergaduh sesama sendiri soal Politik dan sebaginya.orang islam kelahi sesama sendiri sedang orang bukan islam bersorak gembira sambil menyusun strategi seterusnya untuk jatuhkan islam.

      satu perkara lagi,ISMA tak nampak masalah politik antara UMNO dan PAS itu besar,itu cuma masalah furu' (cabang),tapi apa yang ISMA nampak lebih besar adalah masalah pemikiran-pemikiran yang masuk menyelinap masuk secara halus iaitu lebaralisme,sekularisme,syiah.Fahaman tentang islam itu penting,jangan sampai suatu hari nanti terkeluar dari mulut kita sendiri atau umat islam sendiri "apa masalah syiah,ok jer aku tengok" atau "biarlah gay dan lesbian tu,diorang ada hak juga" itulah antara fokus ISMA sekarang,menyekat pemikiran-pemikiran Libelarisme dan seumpanya masuk secara halus dalam masyarakat islam melayu di malaysia.

      Saya menjawab: Saudara kita sibuk marahkan bangsa lain ingin jatuhkan islam, pada masa yang sama keadaan kita pun tenat, dengan sikap masyarakat yang kurang memahami islam dengan sebenarnya. Termasuklah juga pemimpin kita terutamanya, jadi siapa yang patut disalahkan.

      Konsert K-POP diangungkan, tetapi ceramah ilmiah dibatalkan, apakah golongan sebegitu mampu membela islam? Setakat islam terpelihara kerana kita mampu menunaikan haji, solat dimasjid, azan dilaungkan. Tetapi keadaan masyarakat yang tenat, kefahaman tentang islam kurang, itu lagi teruk!

      bagus usaha ISMA kerana takut pemikiran libreal, syiah dan sekularisme terutamanya. Persoalannya sekarang siapa yang lakukan? Siapa yang nk bawa islam? kenapa yang nk bawa islam dipersoalkan? antaranya tahaluf siyasi dan sebagainya.

      Sebaliknya bergeraklah pada setiap bidang untuk memenangkan islam. ISMA pada bidangnya, dan masing-masing pada bidangnya. Saya mempertikai slogan bukan bererti saya x suka ISMA. Tetapi mungkin ada benda yang besar perlu dilihat untuk memenangkan semua pihak. Terutamanya dalam menegakkan ISLAM dan khalifah! :)

      P/s: Terima Kasih akhi, ana suka perbincangan ilmiah sebegini. Semoga perbicangan kita lebih membuka minda kita bersama. :)
      Jazakallah khir.

      Padam
    7. ana pun suka perbincangan begini,membantu meningkatkan perbincangan dalam slogan MSIB.

      Masing-masing ada pandangan masing-masing.ISMA dengan slogannya,dan NGO2 yang lain juga ada pandangan mereka sendiri.Maqasid cuma satu,nak tengok ISLAM tertegak di Malaysia.

      Masing-masing juga punyai agenda tersendiri,yang bahaya bagi kita sekarang adalah mereka-mereka yang tidak punyai agenda dalam hidupnya,itu yang masalah.

      Sekali lagi,syukran akhi ^_^

      Padam