قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

2 Jan 2013

Khitbah: Persepsi & Realiti



Khitbah bermaksud tunang, manakala jika Nikah Khitbah pula ialah di katakan sebagai Nikah Gantung. Jadi dua perbezaan yang jelas itu perlu di fahami supaya kita dapat mengenal dan membezakannya. Apabila bercakap soal khitbah iaitu tunang, secara tidak dapat tidak pelbagai persepsi dan tafsiran di dalam minda masyarakat madani akan muncul. Oleh itu, untuk kali ini marilah kita melihat secara santai, bagaimana realiti dan konsepnya  tentang bertunang pada zaman masa kini.

Bertunang Secara Anjuran Islam,

Dalam islam untuk bertunang tidaklah susah dan payah, hanya menyatakan suka kepada si fulan itu, baik lelaki mahupun wanita, manakala si fulan yang di sukai pun menyukai juga, serta dengan berniat untuk berkahwin. Maka mereka sudah di kira sebagai tunang. Akan tetapi, walaupun nampak seperti mudah dan senang, ianya juga perlu dengan kaedah tertentu untuk masa kini.

Semasa berdiskusi dengan Ustaz Ubaidah Basit berkenaan alam rumah tangga ini, kerana beliau pernah berkerja di Bahagian Rundingcara, Pejabat Agama Daerah Seremban, Negeri Sembilan. Sebelum melanjutkan pelajarannya di sini. Katanya, "walaupun bertunang dalam islam nampak mudah, tetapi sebenarnya adanya juga kaedah yang perlu di nilai dalam bertunang secara anjuran islam."

Okey, secara mudahnya kita memahami tunang di dalam islam hanya suka sama suka kemudian berniat untuk melangsungkan perkahwinan. Tetapi, sebenarnya dalam suka sama suka dan niat nak berkahwin itu seharusnya juga mesti dengan perkenan dan restu ibu bapa dahulu. Kemudian pula seharusnya pada usia yang sesuai, misalnya di antara umur 20-an ke atas.

Mengapa? Kerana jika suka sama suka dan niat untuk berkahwin, saya percaya dan yakin mesti orang yang bercouple baik darjah satu pun, sudah juga di kira sebagai bertunang. Maka bagi mengelak kekeliruan, jadi dua keadaan, iaitu restu ibu bapa dan peringkat kematangan usia penting untuk masa kini. Jelaslah, ianya mudah dan senang sebenarnya dengan syarat restu ibu bapa dan kematangan usia.

Bertunang Secara Anjuran Adat,

Adat yang baik dan tidak melanggari syariat Allah SWT, ianya di terima dalam islam. Misalnya adat yang baik iaitu menyarung cincin semasa bertunang, ianya adalah adat yang baik dan tidak melanggar pun syariat  di dalam islam. Seterusnya masuk kepada bertunang secara adat, untuk bercerita lebih saya pun masih belum lagi bertunang. Jadi hanya mengaut pengalaman ayah sebagai imam di kampung, yang selalu mewakili keluarga saudara mara pergi meminang si anak dara orang.

Mulanya jika ingin bertunang secara adat, seharusnya pihak lelaki menyediakan hantaran untuk di berikan pada pihak wanita. Kemudian juga cincin pertunangan juga perlu di sediakan bagi meminang si wanita itu. Lantaran itu, apabila si pihak lelaki sampai di rumah si pihak wanita, permulaan bicara dengan pantun itu menjadi biasa, dengan menyatakan hajat juga menyerahkan tepak sirih kepada si pihak wanita.

Apabila si wanita bersetuju, akhirnya si pihak lelaki akan menyarung cincin ke jari si wanita untuk di kira sebagai tunang bagi si pihak lelaki. Kebiasaannya kenduri secara kecilan diadakan dengan memanggil saudara mara yang terdekat. Oh! Sebelum itu, jika si wanita yang di pinang itu mempunyai kakak  yang masih belum berkahwin, maka dia sudah di kira sebagai langkah bendul. Jadi pihak lelaki juga perlu menyediakan juga hantara kepada si kakak itu juga.

Realiti Bertunang Pada Masa Kini,

"Mak, boleh tak kak nak bertunang?" Tanya Nur kepada emaknya.

"Ala.. kak kawan la dulu, ni masih terlalu awal." Jawab maknya pula..

Begitulah yang selalu terjadi jika soalan berkenaan tunang di tanya kepada si ibu atau bapa. Mengapa? Selalunya ibu bapa lebih suka anak berkawan sebelum bertunang. Juga beranggapan bahawa tunang itu perlu dengan adanya secara adat.

Inilah realitinya yang terjadi, menganggap bahawa tunang itu adalah tiket yang confirm dan pasti berkahwin dengan si tunang pilihan hati. Walhal tunang itu sebenarnya hanya wasilah yang Allah SWT berikan kepada umat islam. Justeru tidak hairanlah pada hari ini jika hanya baru bertunang, tetapi sudah berlagak seperti dah berkahwin. Sungguh memilukan hati, apatah lagi berlagak seperti dah berkahwin kemudian akhirnya kahwin tak jadi, lagilah sedih di hati kecil ini.

Hakikatnya Bertunang,

Islam meletakkan kelebihan bertunang ini, dengan penuh hikmah. Sebab itu di katakan khitbah ini sebagai wasilah yang Allah berikan kepada umat islam. Mengapa? Cuba kita lihat kembali apa kelebihan sebenar berkenaan tunang. Sebenarnya antara kelebihan bertunang yang islam galakkan ini, ialah untuk mereka saling kenal mengenali. Itulah hikmahnya apabila tunang yang di letakkan dalam agama islam.

Tunang bukan bererti perlu selepas berkawan. Boleh terjadi dalam tunang itu baru kenal mengenali, dan ketika mana juga untuk bertunang, si lelaki boleh melihat wajah si wanita yang ingin di pinangnya itu. Hattakan si wanita memakai purdah atau niqob sekalipun, di bolehkan si wanita membuka purdah untuk si lelaki melihat wajahnya.

Sungguh cantik islam menetapkan kaedah bertunang ini. Antaranya lagi, hikmah bertunang ini lebih selamat dari bercouple buta yang tidak tahu pangkalnya. Kerana apabila bertunang secara tidak dapat tidak perkenalan di dalam tunang itulah dapat memberi kata putus yang jelas samada ingin meneruskan berkahwin ataupun tidak.

Kerana hikmah bertunang untuk pasangan saling kenal mengenali, juga bukan bererti dengan bertunang sudah pasti berkahwin. Apabila berkawan dalam bertunang secara automatik wanita tidak boleh menerima pinangan orang lain, dan lelaki tidak boleh meminang pinangan orang. Sebagaimana hadis yang di riwayatkan Imam Muslim,

Hadis Ibnu Umar R.A: Nabi S.A.W pernah bersabda: Jangan ada di antara kamu yang menjual atas jualan orang lain dan juga jangan ada di antara kamu yang meminang terhadap pinangan orang lain. 

Menampakkan lagi wanita lebih terjaga, melainkan jika hanya berputus tunang barulah si wanita dapat menerima pinangan orang yang lain pula.

Lebih bagus dari bercinta yang ianya belum terjaga sepenuhnya, bila-bila masa wanita itu boleh di kebas sesiapa. Bila bertunang, juga sebenarnya lebih konsisten dalam berkawan, akan tetapi jika nampak tidak serasi dalam berkawan semasa bertunang, jadi bila-bila masa boleh memberi keputusan samada ingin meneruskan ataupun tidak.

Kerana apabila memahami konsep bertunang itu, maka islam benarkan hanya untuk setiap pasangan saling kenal mengenali, juga di tempah tanpa perlu orang lain menempahnya lagi. Melainkan jika berlaku pembatalan penembahan.

Bagaimana jika malu bertunang kerana takut tak jadi kahwin? 

Jangan malu jangan segan, apabila memahami konsep bertunang secara hakikatnya ianya akan menampakkan kita bahawa inilah wasilah yang betul untuk manusia saling kenal mengenali. Dari bercouple buta, akhirnya melepas begitu sahaja, akibat di kebas oleh orang lain pula.

Hadis nabi SAW maksudnya,

Zahirkan perkahwinan dan sembunyikan (rahsiakan) pertunangan (Riwayat Ad Dailami)

Tetapi hadis ini juga ada ulama hadis mendhaifkan, jadi apabila dhaif maka terpulang kepada kita untuk melakukan atau tidak. Pada hemat saya pula untuk hadis ini, baik melakukan kerana ada kemaslahatan yang berguna untuk diri kita juga. Jelas dari hadis ini menyatakan pertunangan boleh di sembunyikan. 


Mengapa berahsia? Kerana takut apabila tak jadi kahwin pun selepas bertunang ianya menjaga maruah kita. Jadi apabia berahsia akan lebih selesa, baik jadi kahwin ataupun tidak terpulang kepada Allah SWT. Sebahagian para Ulama' menggalakkan supaya menyembunyikan pertunangan, di takuti berlakunya hasad dengki yang akan menyebabkan kerosakan di antara pihak lelaki dan keluarga wanita yang di pinang. Ini sebagaimana  juga yang di nyatakan di dalam kitab Hasyiah al-Al Adawi 'ala Syarh Mukhtasar Khalil.

Bukankah bertunang awal ini tak elok? Takut nanti jadi berkurun lama.

Pada saya tempoh pertunangan bukan satu masalah yang besar. Dan menyatakan bertunang awal tidak elok, saya menafikan sekeras-kerasnya. Pertama tempoh masa, sebenarnya tempoh masa biarlah berkurun lama pun, jika pasangan itu setia dan tahu menjaga batas-batas pergaulan yang di benarkan oleh syariat islam, maka tempoh bukan faktor masalah. 

Jikalau pasangan itu setia, dan menjaga batas pergaualan, biarlah seribu tahun pun mereka bertunang pasti denga izin Allah akan terjaga pertunangan mereka itu. Melainkan pertunangan itu tidak terjaga juga tergedik untuk mendirikan rumah tangga tanpa melihat taraf keilmuan dalam diri dan potensi diri dalam mendirikan rumah tangga. 

Itu barulah ada salahnya, kemudian saya menafikan jika menyatakan bertunang ini tidak elok pada waktu awal. Mengapa? Kerana dari awal lagi saya nyatakan, bertunang itu ada wasilah untuk pasangan itu saling kenal mengenali. Bukannya berkawan atau bercinta dahulu, kemudian baru bertunang. Itu juga tanggapan yang silap sama sekali. 

Kesimpulannya,

Terpulang bagi sesiapa yang ingin bertunang secara adat ataupun tidak. Saya tidak memaksa sama sekali, akan tetapi seharusnya perlu di ingat bahawa bertunang bukan tiket yang confirm manusia itu akan berkahwin. Hikmah bertunang untuk pasangan saling kenali mengenali, apabila jadi maka teruskan berkahwin jika tidak jadi, bila-bila masa boleh memutuskan. 

Sebab itu di galakkan apabila bertunang ianya perlu di rahsiakan, dan senang bagi pasangan untuk meletakkan keputusan. samada jadi ataupun tidak. Jangan beranggapan bahawa bertunang ini hanya selepas berkawan, bercinta sahaja. Itu adalah tanggapan yang salah, tetapi kebanyakkan kita pada hari ini berfikiran begitu. Maka sebaiknya dalam menilai sesuatu itu haruslah dengan memandang dua sudut dengan melihat secara pro dan kontra. 

Tempoh dan masa bertunang bukan menjadi satu masalah, yang menjadi masalah apabila kita sendiri tidak pandai menjaganya, ibaratnya "habis madu sepah di buang." Maka menjaga pergaulan dan hubungan penting walaupun dalam tempoh bertunang, cumanya pelik apabila hari ini baru bertunang sudah berlagak macam laki bini. Kemudian juga apabila ingin bertunang di galakkan berjumpa dengan waris lantas nyatakan hasrat, tunjukkan kemampuan kita dalam usaha berniat untuk menjaga anak orang lain.

Jadi berkawan dalam bertunang di perlukan, supaya mengikut kaedah yang betul. Tanpa perlu risau akan hubungan itu, yang pasti berserah segalanya kepada takdir Allah SWT. Insya-Allah jika niat yang ikhlas dan baik Allah akan membantunya. Yang pasti perlu juga muhasabahkan diri, samada layak ataupun tidak. 

 AshrafHadi
2.Jan.2013
Mafraq, Jordan. 

10 ulasan:

  1. Sangat sangat sangat menarik!!
    Info yg jarang dipertontonkan sebenarnya.
    Ramai yg ambil mudah pasal isu tunang ni..Thumbs up! ^_^

    Biar Tak Bertudung Yg PEnting Hati Baik??'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga bermanfaat untuk kita semua :)

      Padam
  2. boleh x lepasni buat entry pasal nikat gantung pulak?
    masih x faham pasal nikah gantng.

    BalasPadam
  3. harap admin pun dapat nikah cepat2... kekeke...

    BalasPadam
  4. benda yg dipandang ringn sgt2 rupa2 nyer berat gak akn?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dipandang ringan apabila kita x tahu konsep bertunang.. itu masalahnya jadi harap apabila tahu konsep bertunang maka amalkan lah.. insyaAllah bermanfaat.. sama2 kita amal kn.. :)

      Padam
  5. Isu yang menarik buat anak muda. Terbaik & teruskan !

    BalasPadam