قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

27 Feb 2012

Manusia Lupa Diri

Kesan tinggalan ukiran kaum Tsamud. Gambar di ambil ketika  melawat Petra.

Disaat kenikmatan dan kemewahan yang Allah berikan kepada kita, terutamanya umat manusia di Malaysia. Keriangan jelas terpancar dimuka kerana kita di selimuti pelbagai kemewahan, kemudahan dan kemodenan. Tetapi tidak pula saudara kita di sesetengah negara yang hidupnya entah apa-apa. Mereka bertarung nyawa samada hidup ataupun mati. Kerana kesusahan dan kesengsaraan yang diuji oleh Allah kepada mereka.

Manusia lupa diri

Sebenarnya kita umat manusia tidak sedar bahawa dalam kenikmatan dan kesenangan yang diberikan Allah kepada kita juga adalah satu ujian. Mengapa? Kerana hidup didalam kemewahan dan kesenangan belum tentu kita akan melakukan amalan kebajikan dan juga kebaikkan. Sejarah telah membuktikan kemajuan demi kemajuan yang dilakukan oleh pelbagai tamadun dunia musnah begitu sahaja akibat mereka lupa diri.

Contohnya kaum Tsamud yang hidup pada zaman Nabi Soleh A.S yang mempunyai kehebatan membina tamadun yang hebat, antaranya mereka bermahir dalam pengukiran dan memahat batu bata, sehinggakan kesan ukiran dan memahat batu bata mereka masih utuh sehingga sekarang, kemudianya pula masih boleh di lihat pada generasi masa kini, dimana tempat yang terletak di Petra, Jordan.

Tetapi malangnya, keangkuhan mereka untuk beriman kepada Allah, menyebabkan tamadun mereka musnah dilanda malapetaka yang dahsyat sebagai azab Allah kepada mereka. Tetapi hari ini, sebagaimana pula diri kita ini, amatlah sedih apabila melihat bangsa sendiri, kebanyakkan yang masih lupa diri, masih terleka dengan bisikkan dunia, yang penuh dengan propaganda dan sandiwara.

Hari ini dapat kita lihat sendiri, berapa banyak umat manusia yang lupa diri, termasuklah diriku yang hina ini. dahulunya kita dijajah oleh penjajah asing hampir 450 tahun, sekarang kita baru merdeka dalam usia baru hendak masuk 55 tahun. Pelbagai kemewahan kita kecapi, tetapi hakikatnya bagaimana pula diri ini. Adakah kita manusia yang beriman? adakah kita manusia yang tawaduk? adakah kita manusia yang baik? tepuk dada tanya iman, tanya hati! terutama untuk diri yang menulis ini. Takut jika sifat kita begini mungkin kemerdekaan kita tidak lama seperti penjajahan.

Sepotong hadis


Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadisnya bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa merasa dirinya besar, atau angkuh dalam berjalan, dia akan berjumpa dengan Allah dalam keadaan Allah murka kepadanya.” – (Hadis riwayat Muslim)


Didalam hadis ini menunjukkan bahawa Allah sangat murka kepada hambanya yang sombong diatas muka bumi ini, kerana sifat sombonglah yang menyebabkan kita lupa diri. Dahulunya kita hidup kesusahan dan sekarang kita hidup kemewahan, apabila kemewahan yang diberikan kita lupa diri kepada Allah dan sesama umat manusia menyebabkan kitalah manusia yang hina. 


Tidak dapat tidak sifat sombong dalam diri juga antaranya manusia lupa diri, apabila manusia lupa diri tidak kenal sapa pula tuhan Ilahi sehingga merasa hidup di dunia tidak akan mati. Sesungguhnya kita silap, jika hari ini kita beranggapan begitu maka jelaslah kita manusia yang silap. 


Sebaliknya,


Kita sebagai hamba Allah yang mulia, seharusnya kita sama-sama berjaga dalam diri ini, kerana syaitan sungguh bijak memerangi kita. Andai kita sesama ada tersalah di dalam diri, maka nasihatilah untuk diri di perbaiki. Kerana manusia yang lupa diri dia tidak akan sedar sama sekali, termasuklah diriku ini. Tetapi atas keprihatinan kita sesama manusia, ingat mengingati harus ada pada setiap insan yang bergelar muslim. 


Sesungguhnya kenikmatan itu juga adalah ujian untuk kita, dalam menilai diri kita ini sejauh mana kita hamba yang bijak mentaati perintah Ilahi. Maka sebelum itu, harus kita ingat lima perkara sebelum datang lima perkara kepada kita supaya kita sentiasa beringat dan saling menasihati, iaitu yang pertama muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit dan akhir sekali hidup sebelum mati. Supaya sama-sama kita menjadi manusia yang tidak lupa diri.


AshrafHadi
27.Feb.2012
Mafraq, Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan