قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

7 Feb 2012

Layakkah kita?




آللّهُمَ صَلّیۓِ ۈسَلّمْ عَلۓِ سَيّدنَآ مُحَمّدْ وَ عَلۓِ آلِ سَيّدنَآ مُحَمَّدٍ

Sungguh terusik dan syahdu lagu ini membuatkan hati ku terasa, siapalah aku? layakkah aku di gelar umat Nabi Muhammad s.a.w. sedangkan diri ku ini penuh dengan kedosaan yang sering terlalai atas perbuatan diri sendiri, juga termaksud diri kita yang lemah ini. Selawat dan salam keatas jujungan besar Nabi Muhammad s.a.w. yang menjadi Nabi untuk umat Akhir zaman.

Tatkala mendengar lagu ini, hatiku juga bertambah sedih jika ada umatnya yang tidak mengenali Nabi Muhammad s.a.w. Amat menghairankan sekali jika keadaan ini berlaku, dan perkara ini tidak mustahil. Kerana ada umatnya yang lupa akan Nabi mereka. Sungguh menyedihkan, tepuk dada tanya iman, bagaimana pula diri kita?. Adakah kita ini juga umat yang menyayangi dan mengasihi Nabi Muhammad s.a.w.

Kenapa adanya manusia begitu?

Hatiku sangat tertanya di dalam diri ini, kenapa adanya manusia yang akhir zaman ini banyak yang terlupa kepada Nabi Muhammad. s.a.w.? Kerana dialah manusia yang paling mulia diatas muka dunia ini membawa rahmat untuk sekalian alam. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

"Tidak Kami utuskan kamu (Muhammad) melainkan pembawa rahmat ke seluruh alam." - Surah Al-Anbia' Ayat 107.

Sangat menyedihkan apabila perkara ini berlaku, jadi persoalanya kenapa? yang pertama kerana kita jauh daripada mengikuti sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Kedua pula kita terlalai dan alpa dengan duniawi yang penuh dengan kemaksiatan dan sebagainya, membuatkan diri kita ini jauh dari ajaran islam yang sebenar. Sehingga Rasulullah s.a.w. kita melupakan. Nauzubillah' Min Zalik.

Sistuasi ini kita dapat lihat sekarang ini dengan umat akhir zaman, peratusan peningkatan kadar kemungkaran dilakukan sangat tinggi, contohnya kes zina kita dapat lihat indeks peningkatan buang bayi dari tahun ke setahun naik dengan mendadak, Subahanallah... adakah kita ini umat Nabi Muhammad s.a.w.??? Sanggupkah kita mengaku sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w. dalam keadaan diri kita yang begini?? tepuk dada tanya iman!!

Teringkat pula sirah yang belajar di sekolah dahulu, katanya pada zaman jahiliah dahulu masyarakat Arab jahiliah akan membunuh anak perempuan kerana menjadi aib jika mereka ada anak perempuan. Disebabkan maruah keluarga maka masyarakat Arab akan membunuh anak perempuan. Itu zaman jahiliah, islam belum datang lagi kepada mereka.

Tetapi sekarang islam sudah datang, lain pula jadinya, jika dahulu masyarakat Arab jahiliah akan membunuh anak perempuan, tetapi masyarakat melayu terutamanya bukannya perempuan, lelaki juga di buangnya. MasyaAllah, kita ini teruk lagi rupanya, sesuaikah jika kita di gelar jahiliah moden? Nauzubillah' Min Zalik, tepuk dada tanya iman!! Buka minda lihatlah seluas-luasnya, fikirkan layakkah kita di gelar umat Nabi Muhammad s.a.w?

Sesungguhnya  Rasulullah s.a.w. pula...

Suatu hari..Rasulullah bertanya:"siapakah hamba Allah yg mulia?"

sahabat menjawab: "para malaikat ya Rasulullah"

sahabat menjawab:"tentulah para nabi, merekalah yg mulia"

Rasulullah tersenyum lalu berkata: "ya, mereka mulia tapi ada yg lebih mulia"

para sahabat terdiam lalu berkata:"adakah kami yg mulia ya Rasulullah?"

Rasulullah berkata;" tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi
 

bukan kalian yg aku maksudkan
..
Rasulullah menundukkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi pipi dan janggutnya lalu 

berkata...

"wahai sahabatku, mereka adalah manusia2 yg lahir jauh setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah

& tahu tentang kalian..mereka tak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku seperti kalian tetapi 

mereka sangat rindu kepadaku & saksiknlah wahai sahabatku bahawa AKU SGT RINDU PADA 

MEREKA...MEREKALAH UMATKU!..

Subahanallah, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w amat menyayangi sehinggakan Baginda wafat pun Baginda menyebut ummati..ummati...ummati.. yang bermaksud umatku..umatku..umatku..betapa sayangnya Baginda Nabi Muhammad s.a.w. kepada umatnya sehinggakan dia akan memberikan syafaat kepada kita di akhirat kelak. Itulah Rasulullah s.a.w. tetapi diri kita pula bagaimana? marilah sama-sama kita tepuk dada tanya iman, tanya hati, tanya amalan!!! layakkah kita??.

Akhir kata

Sesungguhnya Rasulullah itu ada manusia yang wajib di sayangi dan di kasihi, Sabda Nabi s.a.w.

(عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ. (البخاري ومسلم
Dari Anas r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga aku menjadi seorang yang dikasihi olehnya lebih daripada ibu bapanya, anak pinaknya, dan manusia seluruhnya."
Hakikat iman seseorang tidak akan sempurna melainkan apabila ia mengutamakan kasihnya kepada Rasulullah s.a.w. Selain itu marilah kita sama-sama memperbanyakkan selawat keatas jujungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan mengikuti Sunnahnya selepas kitab Al-quran dalam panduan hidup, agar kita menjadi manusia yang berjaya di dunia dan di akhirat. Firma Allah s.w.t.
                               إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu ke atas Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.(Surah al-Ahzaab, 33: 56)


Maka marilah kita bersama-sama memperbanyakkan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan mengikuti contoh Sunnahnya di dalam kehidupan agar kita menjadi manusia yang hebat, walaupun sesiapa kita, maka kita perlu berusaha untuk mengikut Sunnah Nabi s.a.w. supaya kita mendapat syafaatnya di akhirat kelak.
AshrafHadi
7.Feb.2012
Mafraq, Jordan.





0 comments:

Catat Ulasan