قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

22 Feb 2012

Kawan Menjadi Lawan


Kehidupan manusia ini satu lumrah kebiasaanya mempunyai kawan, samada kawan yang baik, yang buruk, yang kecil malah yang besar, semuanya pasti tidak dapat tidak adanya juga kawan. Sinonimnya kawan ini adalah satu perkenalan antara satu sama lain tidak kira samada lelaki ataupun perempuan. Sesungguhnya pula Nabi Muhammad s.a.w. juga mempunyai kawan yang dipanggil sebagai sahabat, seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali dan ramai lagi, semua juga di panggil golongan sahabat nabi.

Tetapi malangnya apabila kawan bertukar menjadi lawan, ini amatlah sadis jika adanya manusia demikian, kerana kawanku bisa berkata, "aku tidak mahu menjawab di hadapan Allah kenapa aku putus kawan dengan kau"  menyebabkan aku terkesima seketika, jika itu yang dikatakan olehnya maka seharus aku perlu beringat di dalam diri ini, erti persahabatan itu penting dan harus di jaga.

Hakikatnya pula,

Kita berkawan kerana kepentingan peribadi, ini adalah satu sikap yang buruk yang patut dijauhi, kerana jika kita berkawan atas dasar kepentingan peribadi menyebabkan perkenalan kita juga tidak lama. Sebagai contoh yang selalunya berlaku, bila kita kaya ramai kawan rapat dengan kita, tetapi bila kita miskin kawan pula jauh menyendiri dari kita. Itulah dinamakan berkawan atas dasar kepentingan. Ramai pula yang berlaku sekarang menyebabkan menjadi barah dalam masyarakat.

Sebaliknya,

Berkawan biarlah biasa tetapi mesra, walaupun rapat sebaiknya serahlah kepada yang maha Esa. Setiap persahabatan terjalin dengan niat kerana Allah maka kita adalah manusia yang paling mulia. Selalunya orang cakap "nak cari kawan suka-suka ini banyak di tepi jalan, tetapi nak cari kawan menangis dan susah bersama itu payah", maka jadilah seperti kawan yang tahu erti susah senang bersama. 

Perkara ini di anggap remeh temeh, hakikatnya besar di sisi islam, sebagaimana Allah s.w.t berfirman yang bermaksud,

 "Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10) 

Maka apabila kita berkawan maka kita menjalinkan hubungan persaudaraan sesama kita, menyebabkan hubungan silaturahim sesama kita semakin utuh dan kukuh. 

Selain itu, memahami antara satu sama lain juga amat penting dalam aspek komunikasi ataupun interaksi, kerana pelbagai kaedah juga terkandung di dalam perkara tersebut yang lahir dari hati naluri bernama kawan. Kawan yang dapat memahami antara satu sama lain adalah kawan yang bijaksana. Tetapi perkara itu tidak semudah yang disangka untuk melakukan, maka sama-samalah kita berusahanya. 

Maka dengan itu,

Berkawanlah dunia dan akhirat, biar berkawan biasa tetapi mesra. Lebih baik rapat dan mesra kerana Allah s.w.t. Sebagaimana pula Rasulullah bersabda yang bermaksud: 

"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya"(Hadis Riwayat al-Bukhari) .

maka terbuktilah jika kita berkasih sayang kepada kawan, maka kitalah tergolong dalam orang-orang yang beriman. Jika kita menjadi orang yang beriman maka kitalah manusia yang terhebat di dunia mahupun di akhirat. 

Akhir kata dari insan biasa,

Kepada kawan-kawanku diluar, aku memohon maaf jika ada salah silap sesama kita, biarlah kita berkawan sampai ke akhirat dan mengukuhkan lagi hubungan silaturahim sesama kita. Jika kalian melihat kesalahan ku memang kalian akan jumpa, tetapi jika kalian merindukan persabahatan dan erti kawan, maka kita buang yang keruh ambil yang jernih. Memohon maaf sekali lagi, aku merindui sejuta impian persahatan dari Ilahi.

AshrafHadi
22.Feb.2012
Mafraq, Jordan.  

0 comments:

Catat Ulasan