قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

28 Jan 2012

Ceritera Anak Singa


Alkisah bermula, pada suatu hari ibu kambing dengan anaknya keluar berjalan-jalan di dalam hutan, tiba-tiba mereka terdengar suara tangisan seekor binatang, akibat terkejut dari terdengar suara tangisan itu mereka pun mencari dari mana bunyinya suara tagisan itu, maka anak kambing dan ibunya terus mencari arah dimana bunyinya tangisan itu datang, apabila mereka mendekati suara tangisan itu, mereka terkejut 'beruk' kerana mereka melihat yang menagis itu ialah seekor anak singa yang tersesat di dalam hutan.

Kerana kesian akan anak singa itu, maka anak kambing menyuruh ibunya membawa pulang ke kandang mereka. Maka ibu kambing pun setuju untuk membawa pulang anak singa itu. Pada mulanya bapa kambing marah dan tidak bersetuju apabila anak singa itu di bawa pulang ke kandang, tetapi sifat belas dan kasihan ibu kambing itu tetap berkeras mahu menjaga anak singa itu juga.

Lama kelamaan bapa kambing pun suka dengan anak singa itu, tetapi nasib anak singa itu malang sekali apabila berada di dalam keluarga kambing tersebut, dia selalu disisihkan dan dibuli oleh abang-abang kambingnya. Apabila time minum susu, dia selalu ketinggalan ke belakang kerana dia akan di tanduk jika dia berada di hadapan. Tetapi anak singa itu langsung tidak melawan malah berasa takut dengan abang-abang kambingnya, bapa kambing itu memandang dengan sinis apabila anak singa itu dibuli demikian, dan ibu kambing juga tidak berkata apa-apa.

Anak singa merasa sedih sekali, tetapi dia tidak berani melawan abang-abang kambingnya kerana dia menyangkakan dia tiada tanduk, hmmm apa la nasibku, selalu aku di buli, mereka tidak kesian kepada ku ke? kata anak singa di dalam hati. Jika aku ada tanduk seperti mereka mesti aku kuat juga, kata anak singa itu lagi. Maka sekian lama anak singa itu tinggal dengan keluarga kambing itu, maka anak singa pun hampir 80 peratus menjadi kambing, selalu makan rumput, hattakan mengembek juga seperti kambing, sehinggalah anak singa itu besar. Tetapi nasibnya tetap juga tidak berubah. Masih juga di buli dan di perbodohkan oleh abang-abang kambingnya.

Suatu hari seekor singa sedang berjalan-jalan, tiba-tiba dia terlihat seekor singa sedang berada di dalam kandang  kambing itu sedang tidur, dan dia pun menghampiri singa tersebut, aumww!!! aummwww!! singa itu mengaum dengan kuatnya, tiba-tiba anak singa itu terkejut dari tidurnya. Alamak singa datang laa mati aku kali ni, kata anak singa itu di dalam hatinya, dan dia pun cuba untuk melarikan diri tetapi tidak berjaya, kerana tidak berkesempatan untuk meloloskan diri, dan pada masa itu juga pun hanya dia seorang sahaja di dalam kandang, keluarga kambing semua keluar pergi meragut rumput ketika itu.

"Ampunkan aku, jangan makan aku, aku nak hidup lama lagi", kata anak singa itu kepada singa yang mengaum tadi dalam keadaan ketakutan. "Eh! kenapa pula aku mahu makan kamu sedangkan kamu juga singa", kata singa itu kepada anak singa dengan kehairanan. "Arghh!!! kau bohong arr singa!! bukan aku tidak tahu muslihat kau", kata anak singa lagi. "Aduhai bodoh sungguh kamu ini anak singa, kamu bukan anak kambing, kamu itu anak singa", kata singa itu lagi.

"Sekarang cuba kamu datang dekat dengan aku", pinta singa itu kepada anak singa, kau janji tidak akan memakan aku? tanya anak singa itu pula,  "iya aku janji aku tidak akan memakan kamu"... kata singa itu dengan penuh yakin kepada anak singa. Maka anak singa itu pun menghampiri singa  itu, kemudia singa itu membawa anak singa itu ke tepi sungai. "Sekarang kau lihat muka kau di dalam air!" suruh singa itu kepada anak singa. Lalu anak singa pun melihat wajahnya di dalam air. Eh! kenapa muka kita sama? kenapa aku tiada tanduk pun? tanya anak singa itu dengan kehairanan sambil terkejut melihat mukanya di dalam air. Haaa.. sekarang kau percaya kata kau singa? tanya singa itu kepada anak singa tersebut. Iya..jawab anak singa itu pula.

"Sekarang cuba kau mengaum seperti aku, aumww!!!! aummmwww!!!!"... pinta singa itu kepada anak singa. "Breekkk!! breeekk!! eh! aku tidak boleh mengaum la, kata anak singa itu. "Aggrrhh!! sekarang kau paksa juga, kau kena ingat kau bukan kambing, kau itu singa", nasihat singa dengan tegasnya. Anak singa pun memaksa dirinya sampai dia berjaya mengaum, lalu dengan sekuat hati dia mengaum, aauummwww!!!! bunyi ngauman anak singa itu. "Sekarang aku mahu pulang, apa kata malam ni kau cuba mengaum dekat keluarga kambing kau itu, tengok apa mereka mahu lakukan", Saranan singa itu kepada anak singa. Anak singa itu hanya mengangguk kepala sahaja, tanda memahami saranan tersebut.

Pada malam itu seperti biasa semua anak-anak kambing beratur untuk meminum susu badan mak kambing, tiba-tiba, anak singa itu berada di hadapan sambil mengangkat tangan dan berkata, "sekarang aku nak minum dulu" kata anak singa itu. "Kau nak kena tanduk ke?" marah abang-abang kambing. Lalu tanpa membuang masa anak singa itu pun mengaum dengan sekuat hati, aummmwwww!!!!!!! tanpa membuang masa berselerak lari bagaikan lipas kudung keluarga kambing itu meninggalkan kandang mereka termasuk bapa kambing dan ibu kambing.. Hehehe..tahupun takut, kata anak singa di dalam hati sambil ketawa.

Pengajaran cerita

Sebenarnya aku ingin menyatakan umat islam sekarang tidak sedar bahawa kita menjadi seperti anak singa tadi yang tidak tahu di mana kekuatan sebenar, dan kita juga di perbodohkan oleh yahudi dan juga nasrani seperti abang-abang kambing membuli anak singa tadi. 

Kemudian pula kekuatan umat islam sebenarnya jauh lebih hebat daripan yahudi dan nasrani, cuma kita tidak sedar sahaja, mungkin kita masih lagi terlena dan sekarang yahudi dan nasrani memijak-mijak kepala kita, samalah kita jadi seperti anak singa, dan yahudi dan nasrani seperti abang-abang kambing tadi.

Jika kita kembali kepada ajaran islam yang sebenar maka yahudi dan nasrani pun juga akan gerun dengan kita, seperti anak singa tadi mengaum, terkencing dan takut keluarga kambing bila melihat anak singa itu mengaum, macam itu jugalah islam jika islam bersatu dan bertaqwa kepada Allah necaya takutlah musuh-musuh islam kepada umat islam.

Peranan menyampaikan untuk menyedarkan umat islam yang terleka wajib untuk kita semua, tujuan utama untuk berdakwah kepada diri sendiri sambil tetap menyampaikan kepada orang lain. Seperti singa itu menasihati anak singa supaya dia sedar dari kebodohan dia. 

Itulah sedikit sebanyak pengajaran yang dapat kita ambil untuk di manfaatkan bersama, mohon ampun dan maaf jalan penceritaan itu aku mereka sendiri dan mungkin ada cerita berkaitan lebih penuh dan teliti berbanding cerita aku ini, jika ada kekurangan aku menyusun sepuluh jari meminta maaf sekali lagi.
Sekian..

AshrafHadi
28.1.2012
Mafraq, Jordan.


1 ulasan: