قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

3 Apr 2012

Wanita itu rumit dan unik (1)


Wanita ini adalah manusia yang sangat unik bagiku, kerana mereka merupakan paksi hiasan dunia yang mana bila memandang akan jatuh cinta. Sebenarnya bukan ku mahu bercerita pasal cinta, cuma mahu merungkai apa sebenarnya wanita. Kawan ku seorang wanita penah berkata "sebenarnya wanita itu rumit" membuatkan diriku memikir benarkah kata-katanya? Apakah istimewanya wanita ini? Mari kita singkap dan ungkap.

Mula wujudnya wanita

Adanya wanita ini apabila terciptanya Hawa untuk Nabi Adam A.S. Semasa di syurga lagi Nabi Adam meminta peneman kepada Allah S.W.T. untuk menciptakan hawa untuknya yang kesunyian di syurga. Tetapi apabila mereka memakan buah kuldi iaitu buah larangan di syurga membuatkan mereka tercampak di dunia. Apabila tercampak di dunia maka mereka terpisah sementara sehingga mereka bertemu semula di padang Arafah mengikut sesetengah kata ulama yang diceritakan oleh ustaz ku.

Jadi kewujudan wanita ini apabila sudah tercipta Nabi Adam A.S. dan disitu kita dapat lihat bahawa penciptaan hawa untuk Nabi Adam A.S. Maka tidak dapat tidak bahawa wanita pun sebenarnya untuk kaum yang bernama lelaki. Justeru itu kita dapat lihat dengan lebih jelas bahawa wanita ini sangatlah unik dan menarik kepada insan yang bernama lelaki.

Dimana Uniknya wanita?

Uniknya wanita ini terletak kepada dirinya sendiri. Kenapa? kerana saya berkata demikian cuba kita banyagkan, jika seorang wanita memakai pakaian seksi, tidak dapat tidak dia akan dapat menarik pandangan lelaki secara tidak langsung. Tetapi lain pula jika lelaki berpakain seksi seperti wanita, mesti orang tidak akan memandang langsung lelaki yg berpakaian demikian malahan mungkin dicemuh.

Itulah sebabnya wanita ini unik sekali, dan sebab itulah Allah memerintahkan supaya wanita itu perlu menutup aurat demi menjaga keunikkannya itu, melainkan kepada insan yang bergelar suami. Lantasnya itu, kita dapat kenali bahawa keunikkan wanita itu sangat istimewa berbanding lelaki yang tampak lebih biasa dari wanita.

Uniknya itu pula membuatkan wanita ini lebih bermaruah dan sempurna. Jika wanita mendedahkan yang tidak sepatutnya kepada umum itu bermaksud bahawa dia sudah bukan bergelar wanita unik yang sempurna, tetapi nampak seperti wanita yang uniknya sedikit, dan hanya untuk kepuasan nafsu semata-mata.

Wanita itu rumit

Ramai lelaki berkata aku mudah mengenali wanita, terutamanya lelaki remaja. Sebenarnya wanita itu sangatlah rumit. Sebagai contoh kawan ku seorang wanita berkata. Untuk memahami wanita ini sukar sekali, sebagai contoh yang dapat di ambil, kawanku berkata "diriku hidup suasana yang kasar dan sebagainya, maka sifat ku lebih tidak tercepat terasa berbanding wanita yang hidup dengan suasana yang lemah lembut membuatkan mereka cepat terasa". 

Jadi aku merasakan bahawa, wanita itu juga sifatnya mengikut kepada persekitaranya juga. Jangan sangka wanita ini sama, benar juga kata kawan ku itu. Wanita ini rumit sekali, jika hari ini dia ketawa mungkin esok dia menagis. Tetapi kerumitan memahami wanita perlu di nilai dengan bijaksana. Sesungguhnya bahawa serumit manapun wanita dia tetaplah perhiasaan dunia yang membahagia.

Wanita perhiasaan dunia

Sememang perhiasaan dunia, tetapi untuk wanita yang solehah sahaja. Bukan untuk wanita yang liar lagi gila. Kerana wanita yang liar lagi gila itu adalah wanita yang akan mendapat tempat ke neraka. Nauzubillah min zalik, bukan ku berdoa untuk begitu kepada wanita yang bukan solehah kerana itu sememangnya janji Allah kepada wanita yang tidak mengikut suruhan-Nya.

Kerana sememangnya banyak sekarang ini wanita yang melobikan diri, kerana apa mereka menjadi begitu? kerana bagi ku mereka tidak mengetahui ataupun mereka tidak mendalami ilmu agama dengan sempurna. Tetapi wanita yang mengaji agama pun sama?? itulah orang berkata  wanita ini tidak semuanya sama. Bergantung kepada keimanan dan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.

Penutup bicara

Wahai wanita keunikkan anda membuatkan orang suka, maka jagalah uniknya itu dengan sempurna. Kerumitan memahami itu fitrah duniawi kepada lelaki, kerana tidak semua wanita itu sama. Kelembutan wanita membolehkan lelaki tersenyum gembira. Itu melambangkan wanita itu bahagia dan solehah.

Penah ustaz ku berkata, lelaki yang soleh akan dapat bidadari di syurga nanti, tetapi jika wanita solehah akan dapat apa pula?? itu aku tinggakan kepada kamu wanita untuk mencari jawapanya. Yang pasti bukannya buruk dan sebagainya, tetapi semuanya akan terjawab bila wanita memandang diri sendiri.

AshrafHadi
3.April.2012
Mafraq Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan