قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

9 Apr 2012

Oh! Prisma Ku


Bila ku buka group Prisma terus aku memandang gambar diatas ini dengan penuh bermakna. Melihat satu-satu wajah mereka yang cantik dan segak bergaya menyebabkan aku terukir senyuman di muka. Lantas ku berkata di dalam hati  "hebat-hebat belaka" sambil tersenyum bersahaja. Memandangkan AGM Prisma yang tinggal beberapa minggu sahaja lagi, dikesempatan ini ingin ku ucapkan tahniah kepada kepimpinan Prisma pada sesi kali ini. 

Segala jasa dan bakti kalian kepada kami, diucapkan dengan ribuan terima kasih dan semoga Allah membalasnya dengan kejayaan di dunia mahupun di akhirat. Penah juga aku terdengar akan bicara sumbang dan rambang tentang kepimpinan, bagiku itu adalah lumrah berpesatuan. Ibaratnya jika tiadakan ayam berkokok manakan pula pagi menjelma, maksudnya jika tiada yang menegur atau mengata manakan pula nampak majunya.

Secara jelasnya disini bahawa dalam hal ini mesti tidak dapat tidak wujudnya pro dan kontra, dan itu adalah sesuatu perkara biasa yang lumrah itu akan ada dimana-mana sahaja. Maaf! bukan ku disini ingin mengata atau mengkritik ataupun memuji, cuma di sini aku ingin berkongsi apa yang aku terfikir selepas melihat gambar tadi, jadi marilah sama-sama kita singap dan ungkap.

Prisma,

Dalam erti kata lain bermaksud singkatan kepada nama Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Al Al-Bayt. Ianya merupa satu badan persatuan yang ditubuhkan pada tahun 1995, dan mula diketuai oleh Wan Ruzaimi Wan Ismail pelajar jurusan bahasa arab ketika itu. Seterusnya sehingga sekarang Prisma juga di ketuai pula oleh Mohd Fikri Khusainy. Rujukkan (www.prismajordan.com)

Tujuan diadakan Prisma ini untuk memelihara kebajikan pelajar Malaysia di sini di samping juga menjaga hal ehwal akademik pelajar di sini. Selain itu juga, Prisma juga menjadi medium untuk penyatuan ukhwah sesama ahli dan menjaga kebajikan ahli bersama.

Itu adalah serba sedikit tentang Prisma di sini yang mana menunjukkan bahawa ianya ada satu badan berpersatuan yang mempunya jemaah dan bukan persatuan yang bergerak berseorangan. Secara ringkas menunjukkan Prisma ini adalah satu persatuan untuk pelajar Malaysia disini. 

Perlukah dengan persatuan?

Sebenarnya hal ini aku tertanya sesama sendiri, sebenarnya Prisma ataupun persatuan ini, apakah perlunya itu? Bebanan soalan ini dijawab dengan aku mengaitkan dengan beberapa fakto dan fakta yang jelas yang boleh di ambil dengan ringkas dan padat untuk kita mudah memahami. 

Faktor utamanya ada jemaah, dalam ertikan kumpulan mahupun ramai. Ini menunjukkan dalam berpersatuan sebenar ianya merupa satu jemaah bermula dari ketua sehingga turun kepada akar umbi, itu dikirakan sebagai jemaah. Maka jelaslah menunjukkan bahawa kepentingan jemaah dalam persatuan sebenarnya wujud dan perlu.

Selain itu antara fakta yang boleh kita ambil, apabila sejarah telah membuktikan kepada kita, perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. yang mana dalam menegakkan agama Allah S.W.T. sehingga sekarang Islam dijulang dan di sanjung tinggi,  juga di dalam jemaah. 

Secara logiknya kita berfikir adakah Nabi Muhammad mampu untuk berjuang seorang diri?? Dijawabnya mampu dengan kemahuan Allah S.W.T. tetapi kenapa Allah S.W.T. meletakkan perjuangan islam Nabi Muhammad S.A.W. berserta dengan sahabat-sahabat nabi yang tercinta seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali dan ramai lagi sahabat-sahabat yang lain.

Antaranya sebab kerana, Allah ingin menunjukkan kepentingan jemaah itu kepada kita, untuk kita bergerak bersama-sama dalam memajukan sesuatu perkara, selagi mana tidak melanggari syara'. Jelaslah sebegitu bahawa jemaah dalam persatuan itu penting dan perlu barulah ianya akan nampak lebih berkualiti dan bermutu.

Faktor seterusnya ialah dengan mengasah bakat dan melatihkan diri. Ramai orang tersilap tafsir bahawa kadang-kadang berpersatuan ini menampakkan diri poyo, pulun dan sebagainya. Sebenarnya antara sebab persatuan diwujudkan di mana-mana pun setidak-tidak kerana untuk mengasah bakat dan melatihkan diri. 

Ramai orang ada bakat yang terpendam yang sebenarnya power apabila dicungkilkan bakatnya itu. Selain itu juga, untuk melatihkan diri dari sifat emosi dan sebagainya seiring dengan pembagunan karakter dalam diri. Maka jelaslah bahawa wujudnya persatuan untuk mengasah bakat dan melatih diri untuk mana-mana individu sekalipun. 

Antara fakta yang boleh di ambil, pengkajian semula taraf pendidikan di universiti yang dijalankan oleh Kementerian Pengajian Malaysia untuk mengkaji keupayan bakat mahasiswa di dalam universiti menunjukkan bahawa kepentingan juga untuk berpersatuan. Justeru itu antaranya syarat kemasukkan ke IPTA semestinya markah 10 peratus di nilai dalam kokurikolum di sekolah.

Selain itu juga antara faktanya juga untuk melatih diri pula kerana, kebanyakkan mahasiswa yang hanya tumpu kepada pelajaran tetapi tidak bijak dalam kehidupan. Bukan maksudku tidak perlu pulun belajar, maaf! harap jangan salah faham!. Sebenarnya aku ingin  menyatakan bahawa sebagai contoh hari ini dunia ibarat satu perlumbaan mahupun segi belajar, bekerja dan sebagainya. Tetapi dunia sebenarnya memerlukan kebijaksaan  yang hanya bukan kepada kepandaian di dalam kuliah saja.

Secara ringkasnya untuk mudah difahami sebagai contoh, apabila kita pulang ke Malaysia. Kita akan menghadapi dengan masyarakat yang adanya emosi, bukan lagi kita akan menghadapi kertas peperiksaan. Justeru itu wujudnya persatuan ini untuk kita melatihkan diri, agarkan kita bukan hanya pandai dalam kelas sahaja, tetapi bijak juga dalam kehidupan dengan kita melatih diri untuk mewujudkan karakter diri sendiri.

AGM Prisma dan harapan,

Untuk AGM kali ini yang akan berlangsung tidak lama lagi, aku mengharapkan satu kepimpinan pada sesi yang akan datang tampak lebih maju lagi dari seadanya ini. Agar lebih berkesan dan berkualiti. Sebagaimana hadis nabi yang bermaksud.

“ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

Maka dengan itu diharapkan satu tranfomasi dilakukan untuk memajukan segala yang kekurangan bagi menutup kecacatan yang lompang. Itulah harapanku untuk kita bersama-sama di dalam jemaah bergerak seiring tidak mengira langsung siapa kita. Kerana ini adalah satu medium untuk kita dan medan sebenarnya apabila kita berada di tengah-tengah masyarakat.

Komentar dan kritikan,

Untuk aku amatlah janggal bagi ku berkata disini, kerana sebenar aku pun baru sahaja sampai di sini. Jika ada kekurangan dan kesilapan bagiku itu satu lumrah berpersatuan yang tidak boleh langsung untuk kita lari dari kesilapan walaupun sekecil zahra.

Selain itu juga, kitakan juga pelajar yang masih belajar. Jadi banyak benda lagi kita perlu belajar maka kalau ada salah silap itu perkara biasa. Jika orang lain yang memberi teguran dan sebagainya harap kepimpinan semua menerima dengan hati yang terbuka.  

Akhir Kata,

Sebenarnya ini adalah perkongsian sahaja, jika ada kelemahan dan kekurangan aku menerima kritikan dan teguran membina dengan hati yang terbuka. Untuk Prisma pula ada satu badan berpersatuan yang memberi ruang kepada mahasiswa untuk merasai kewujudan suasana jemaah, selain itu untuk mengasah bakat dan melatihkan diri. Supaya tampak lebih berkualiti. Apapun selama bersidang untuk AGM nanti selaras dengan matlamat "Mahasiswa Cakna Pemimpin Berwibawa."

AshrafHadi 
9.April.2012
Mafraq Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan