قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

16 Apr 2012

Dimanakah Cinta?



Cinta  yang hadir dalam jiwa yang lara, di selimuti perasaan kasih sayang dan pengorbanan antara dua insan.  Hakikatnya belum lagi di ketahui  kerana jodoh itu adalah ketentuan tuhan yang Maha Mengetahui. Sebaliknya di sini persoalan yang timbul apabila kita ligat bercinta tetapi di manakah cinta? Tambahan pula tidak lama lagi akan menyambut Valentine Day  adakah cintanya itu berada di situ,  atau cinta itu berada dimana-mana sahaja.

Fahami Maksud Cinta

Dalam mencari dimanakah cinta? Seharusnya kita sebagai umat manusia terutamanya yang beragama islam perlu memahami maksud cinta yang sebenarnya. Jika kita lihat Kamus Dewan Bahasa edisi Ke-Empat  juga maksud cinta terbahagi kepada dua, iaitu perasaan atau berperasaan sangat sayang kepada seperti (Negara, ibu bapa, kebebasan, dll) kedua pula ialah perasan atau berperasaan berahi kepada  seperti (Asyik, kasih, sayang) antara lelaki dan perempuan.

Jadi sebenarnya cinta ini bermaksud sangat luas, jika di lihat dalam makna Kamus Dewan yang di nyatakan pun membahagikan kepada dua iaitu sangat sayang dan berahi tetapi di dalam skop perasaan dan berperasaan. Maka jelaslah cinta itu ialah perasaan dan berperasaan, logiknya manusia juga, tanpa ada perasaan tetapi bercinta, amat pelik dan ajaib sekali jika adanya manusia begitu.

Selain itu, maksud cinta juga bukannya hanya tumpu kepada sepasang kekasih ataupun kepada sepasang suami isteri sahaja, cinta ini juga boleh lahir kepada orang di sekeliling kita terutamanya sahabat-sahabat kita sendiri, sebab sinonimnya fitrah manusia yang berkawan hanya beranggapan itu adalah kawan biasa, tetapi tidak melihat kepada sudut cinta. Walhal cinta itu adalah perasaan dan berperasaan.

Tidak cukup hanya sekadar perasaan dan berperasaan, sebaliknya perlunya pengorbanan. Sebagai contohnya sirah apabila kasih dan cintanya Saidina Abu Bakar kepada Nabi Muhmmad s.a.w. yang sanggup berhijrah ke Madinah dengan Rasullulah s.a.w. dan bersembunyi di Gua Thur, di situ kita dapat lihat ialah pengorbanan. Maka cinta akan lebih sempurna dengan melahirkan perasan dan pengorbanan, itulah dinamakan cinta dan maksud sebenar cinta.

Dimanakah cinta?

Cinta itu berada di dalam diri dan sanubari setiap insan yang bernama manusia, kerana kata orang cinta itu lahirnya dari mata turun ke hati. Daripada hati pula dihantar kepada otak untuk mentafsirkan dalam pemikiran kemudian semangat dan penharapannya pula ialah kepada Allah yang Maha Esa.  Selalunya cinta itu orang menyatakan hanya berada untuk sepasang kekasih sahaja, seikhlasnya itu bagi saya adalah tanggapan yang kurang betul kerana cinta itu berada di dalam setiap diri masing-masing

Sebagai contoh jika sahabat yang berada di dalam kesusahan, atas sebab perasaan dan cintanya kita kepada dia, kita akan menolongnya dan juga tetapi  tidak sempurna cinta jika tidak di tambah dengan pengorbanan, maka kita akan bertindak sedaya upaya untuk berkorban diri menolongnya.

Jelaslah bahawa cinta itu berada di dalam diri, dan kebijaksaan kitalah untuk mentafsirkannya dan mengamalkannya.  Cinta itu bukanya ada di hari Valentine Day , itu hanya sandiwara dunia yang di amalkan oleh barat, dan kita sebagai umat islam janganlah mengambil contoh seperti berikut kerana mengikut kajian yang di jalankan, peratusan peningkatan kemungkaran dalam kalangan remaja berlaku zina adalah malam hari Valentine Day, Nauzubillah min zalik, kita minta agar perkara itu tidak berlaku kepada saudara mara kita yang terdekat.

Bolehkah bercinta?

Soalan yang tertanya di dalam diri ini, tetapi sebenarnya kita boleh bercinta, sebab tidak semestinya kita bercinta dengan kekasih sahaja, tetapi pandanglah cinta itu dengan skop yang lebih luas, maka kita boleh di anjurkan kepada kawan-kawan yang dekat dengan sekeliling kita.

Sesungguhnya Allah berfirman (maksudnya)

 "Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)

dan Nabi Muhammad s.a.w. pula bersabda (maksudnya)

"Tidak sempurna iman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya
sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari) 

Jelaslah kedua dalil tadi dapat memupuk kesempurnaan iman dalam kita bercinta sesama kita di sekeliling selama mana tidak melanggar syara’ dan pula kita jangan hanya tumpu cinta itu hanya untuk pasangan kekasih sahaja  malah meliputi segalanya.

Akhir kalam

Sebagai umat manusia yang mahukan dicinta dan dikasihi, sememang perasaan cinta itu wujud dan tidak boleh dinafikan sesama sekali, tetapi berhati-hatilah dengan cinta yang songsang dan cinta yang tidak logikal sama sekali, sebolehnya kita jauhi bersama-sama. Ustaz Azhar idrus berkata, bercinta itu boleh tetapi dengan niat hendak berkahwin, tetapi kita harus fahami semoleknya, itu adalah untuk pasangan yang sudah bersedia dan logikal mereka itu ada.

Cuma yang hairanya ini ialah, baru seusia jagung lagi dan masih belum tumbuh gigi sudah hangat dan ligat bercinta itu adalah cinta yang tidak logikal sama sekali, dan dipanggil cinta monyet, maka itu kita perlu jaga dan hati-hati. Cinta juga adalah perasaan dan berperasaan kemudian pula ditambahkan pengorbanan itu ada pendefinasian  saya sendiri, mungkin diluar sana ada maksud yang tersendiri.

Dari hati yang ikhlas berkata, lihatlah cinta itu seluas-luasnya, jangan hanya kita kecilkan skopnya yang boleh kita pandang dengan jauh sekali, dan dari situ kita dapat mengetahui dimanakah cinta yang sebenarnya. Semuanya itu terpulang kepada diri sendiri, hanya yang pasti cinta yang hakiki ialah cintakan Ilahi yang penuh suci dan murni.

AshrafHadi
Ditulis sempena Valentine Day..
Dipilih sebagai karya pelawat di langitilahi.com.
Mafraq Jordan.

2 ulasan:

  1. Kita tidak boleh mencintai orang lain, sebelum mencintai diri sendiri..Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri,sebelum mencintai ALLAH

    BalasPadam