قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

5 Apr 2012

5 Yakin Kenangan Dalam Ingatan


Dalam kesayuan diri memikirkan kenangan kembali nostalgia lama. Diriku tidak berkata, hanya duduk termenung bersenyum sahaja, ditambahi kesejukkan bumi Jordan yang membuat diri ku leka. Memikirkan kembali zaman seperjuangan kami bersama, di tambahi gelak tawa kawan bermain dimata, membuatkan minda ku terbuka untuk berceloteh bercerita, tetapi apakan daya aku jauh dari mata mereka....

Begini ceritanya,

Sebermulanya satu kelas aliran agama yang biasa, di penuhi oleh 31 orang pelajar yang termasuk dari 7 lelaki 24 wanita, kesemuanya pelbagai ragam dan aneka di dalam sifat tersendiri. Di ketuai oleh Ekmal sebagai ketua kelas dan di gurukan pula oleh Ustazah Zainab yang sentiasa tegas. Bermulanya kisah apabila di ingat kembali kenangan lama yang mencuit hati, bila di fikirkan tak kering gusi. Semoleknya itu aku bercerita mengikut frasa.

Permulaan hari sekolah yang pertama, himpunan pagi di dataran sekolah diadakan. Seperti biasa ramai pelajar  penuh beratur di dataran, kelihatan ramai orang berseri-seri dengan pakaian dan semangat yang baru. termasuk juga wajah guru-guru yang penuh bersemangat di awal persekolahan diadakan Selepas habis waktu pehimpunan, semua pelajar beredar ke kelas masing-masing. Aku melangkah kaki menuju ke kelas 5 Yakin yang berada di tingkat atas sekali.

Apabila sampai di kelas aku melihat ramai pelajar sedang membelek meja masing-masing, aku memilih berada di tepi pintu dan di bawah kipas, tiba pula Izzudin sampai dan terus duduk di sebelah meja aku, hanya tidak berkata apa-apa melainkan diam sahaja. Pada masa itu masing pelajar buat hal sendiri. Aku menoleh ke belakang dan melihat Syidah di belakangku dan sebelahnya pula tikah, di belakang Tikah yang sentiasa ceria.

Hari pertama persekolahan, tiada guru yang masuk melainkan guru kelas iaitu Ustazah Zainab yang sentiasa tegas dan garang dengan kami. Tatkala masuk mesti ada sahaja tegurannya yang menyebabkan kami terasa menahan telinga. Tetapi tidak mengapa dialah guru kami yang banyak berjasa. Pada bulan januari tiada apa peristiwa yang berlaku, pelajar makin selesa, dan belajar pun gembira.

Ramai guru yang masuk mengajar ketika itu, seperti Bm Cikgu Saniyah, Bi Teacher Adibah, Math Moden Cikgu Imah, Sains Cikgu Hamidun, Syariah Ustazah Faizah, Ba Ustazah Rafizah, Add Math Sir Wan Zamady, Sejarah Cikgu Haliah dan ramai lagi. Apa yang pasti semuanya biasa dan bersemangat dalam mengajar kami di dalam kelas.

Selepas beberapa bulan,

Ketika itu kelas Ustazah Zainab subjek PQS pada waktu petang, ke semua pelajar lelaki kecuali Sadik dan Ekmal berpakat untuk melarikan diri pulang ke rumah dan aku pula ke asrama kerana aku masih tinggal di asrama ketika itu. Dalam tengah kelekaan berpakat untuk melarikan diri, tiba-tiba Ustazah Zainab datang ke kelas lalu mengajak kami ke surau. Tanpa berkata apa selangkah sahaja Ustazah Zainab keluar dari kelas, terus kami kesemua pelajar lelaki kecuali Sadikul dan Ekmal cabut lari dan tidak ke surau.

Pada keesokan harinya, Ustazah memanggil aku, Amir Amjad, Sidik, Izzudin, Qausar, kerana melari pulang dan tidak masuk ke surau. Lalu kami di beleteri olehnya berjam-jam di dalam bilik guru, paling teruk kena Amir dengan Izzudin, selepas itu apabila masuk kelas mesti dia akan memberi tumpuan lebih kepada kami dengan jelingan tajamnya. Amir selalu melawak di hadapannya sehingga kadang-kadang Ustazah Zainab hampir terbengang dengan karenah Amir. Membuatkan semua orang di dalam kelas ketawa.

Ekmal sebagai ketua kelas yang hyperaktif, sentiasa bergerak ke sana ke mari. Pantang ada masa kosong pasti dia keluar untuk berjumpa dengan guru kesayanganya di buat sembang. Orang memanggilnya Stopper sebab apa pun aku tidak tahu, didalam kelas ada saja dia suka buat tahu sehingga agak lucu bila memandangnya. Pantang ada kerja pasti akan terburu-buru dibuatnya. Hai Ekmal!! Ekmal!! jangan marah yer, tetapi aku faham, kau seorang yang baik dan bagus.

Selepas itu Syidah sebagai pelajar yang aku agak rapat dengannya, selalu ja kadang-kadang ada masalah aku meminta dia menolong ku, Seorang yang rajin juga tidur di dalam bila guru tiada tetapi otak dia pandai, ramai juga orang merujuk kepadanya tentang masalah pelajaran. Ada sekali tu, lama juga dia tidak bercakap dengan aku, atas sebab apa pun aku lupa. Dia betul-betul marah aku, aku hanya diam tidak terkata, sehingga lama juga dia menegur ku semula.. Kepada Syidah jika kau baca ini, aku meminta maaf sekali lagi. :

Sebelahnya pula Atikah, sentiasa ceria dan gembira tetapi kuat ketawa. Aku masih ingat lagi ketika mana aku terketuk mejanya ketika dia tidur, tak silap aku waktu itu Ustazah Faizah mengajar lalu terus dia memanggung kepalanya melihat aku dan terus menagis. Perghhh! memang terkejut aku ketika itu, aku hanya melawak sahaja rupanya dia menagis keluar air mata. Agak lama juga dia bermasam muka dengan ku, tetapi aku sudah minta maaf ketika itu sehingga lama juga baru aku berbaik semula.

Selepas itu Ruwaida, mulutnya lantang bersuara, ada sahaja tak kena. Lagaknya seperti diva tetapi hakikatnya baik orangnya. Sebelum aku datang kemari ke sini sempat juga aku bertemu dengannya untuk meminta maaf. Didalam kelas dia memang anti aku, entah kenapa aku tidak tahu. Ada sahaja bahannya untuk mengata aku.

Didalam kelas pula, yang paling pandai dan menjadi pelajar cemerlang sekolah ialah Aqilah, orangnya tinggi lampai bagaikan tiang lampu, ada saja soalan yang putar belit darinya dia menjawab. Di gosipkan pula dengan Sadik, ada sekali aku bertanya, "hang macam dengan sadik?" sepantas kilat dia menjawab "sorry saya nak korea okey," Haha.. Rupanya peminat korea juga si Aqilah ni..

Selain itu, Fazlina juga antara pelajar terbaik di dalam kelas, bagi sahaja soalan matematik tambahan atau pun moden nescaya pasti akan dibuatnya. Otaknya ibaratkan seperti cahaya lampu, apabila di petik sepantas kilat cahaya keluar. Begitu juga jika soalan-soalan matematik pasti akan pantas di jawapnya. Hanis pula seorang yang kecik berisi, tetapi bersuara garau, bila bercakap pasti suara besar. Mungkin suaranya sakit kut...

Otai dalam kelas, iaitu Amir Amjad, dia memang langsi. Tetapi teringat lagi ketika mana study group di dalam kelas, dia memang bersemangat untuk belajar. Maklum sahaja dia pelajar harapan. Tetapi harapan ke mana pun tidak tahu. Lain pula seperti Izzudin yang diam sentiasa, membuatkan hati tidak berkata. Langsung tidak berbicara melainkan bercakap sepatah dua kata.

Seperti biasa, Sidik sentiasa dengan senyuman cinanya, dia cucu orang kaya dibuk beras. Orangnya happy dan sedikit malas, ada sahaja alasan diberikan jika dia tidak kehadiran. Di dalam kelas kerja ketawa dan mengata sahaja, apabila dia kena pula terus terkaku diam tidak berkata, serupa juga mcm Qausar lebih kurang sama sahaja, bezanya Sidik besar dan tinggit, Qausar pula ketot dan kecik. Tetapi hakikatnya mereka berdua sangat baik terutamanya Sidik. Pantang masalah komputer nescaya pasti akan diselesaikan olehnya.

Seperti geng Sanglang pula, iaitu Yusra, Aida Amir, Fatihah, Ku Mashitoh, dan sebagainya. Mereka ini tidak mengapa, jangan gangu mereka sudah. Yusra pula bagaikan lantang bersuara tetapi orangnya bijak. Pandai berjenaka dan sebagainya, Aida pendiam tetapi kuat mengkritik, asalkan benda tak kena pasti akan di kata. Hehe.. Fatihah dan Ku Mashitoh diam pula orangnya dan rajin ketawa..

Seperti Wawa, Farehah, Rabiatul Adawiyah Jaafar mereka juga seangkatan dengan Fazlina yang tinggal di asrama. Kemana perginya pasti ada mereka. Wawa seorang pendiam tetapi bagiku dia seorang penyayang sebab wajah keibuan terlihat di mukanya. Itu bagi ku sahaja, Farehah pun sama juga. Orangnya tidak berkata apa cuma banyak diam dari bersuara.

Rabiatul lagila seorang yang kecik dan pendek, tetapi akalnya tinggi memanjang.. Lain pula seperti Rabiatul Adawiyah Hashim, orangnya besar dan kuat bersuara, ada sahaja pasti dia berbicara. Tapi baik orangnya, khabarnya bapanya baru sahaj meninggal dunia. Jadi Takziah aku ucapkan. Al-Fatihah....

Sebenarnya kawan-kawan banyak lagi yang aku mahu ceritakan, seperti Saadah membuka gerai jualan pada hari kantin dan sebagainya. Semuanya aku ingat dan tak lupa. Tetapi tangan ku penat menari di sini, izinkan aku untuk mengakhiri.

Selepas SPM 2010

Apabila kertas terakhir iaitu Ekonomi Asas, apabila sahaja tamat waktu peperiksaan terus sahaja ramai orang melompat keluar, dan pada masa itu ramai pula yang membawa haluan masing-masing. Semuanya pakat sibuk belaka, apabila tiba hari keluar keputusan, disaat itu aku melihat wajah-wajah mereka yang keriangan dan ada juga yang kekesalan. Aku lantas pulang apabila mengambil keputusan SPM.

Selepas daripada itu, kami semua pergi membawa haluan masing-masing, hanya bertanya kabar didalam alat komunikasi. Apa yang pasti sebenarnya hanya zaman persekolahan sahaja yang mengajar kitaerti persahabatan, dan bila zaman itu berlalu nescaya ia tak akan kembali lagi, masa itu juga kita membawa haluan masing-masing.

Mungkin sukar untuk kita bersatu didalam bilik darjah, belajar, bergurau, ke kantin bersama.
Terbukti zaman pelajar adalah zaman remaja yang sukar dilupakan, mungkin satu hari kita akan menangis kerana rindukan zaman pelajar yang sangat indah.. Akhir kata dari ku insan yang biasa, biar kemana pun kita berada pastikan ukhwah kita terjaga.


AshrafHadi
5.April.2012
Mafraq Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan