قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

22 Mac 2012

Tamparan Hebat


Ketika aku kebosanan melayari internet, tatkala hampir untuk menutup laman Facebook, tiba-tiba aku mendapat  mesej dari kawan ku di Malaysia. Dia bertanya kabar kepada ku dan keadaan ku di sini. Kami bersembang juga tidak berapa lama kerana pada masa itu aku ada sedikit kerja yang perlu di selesaikan, cuma di tengah perbualan kami dia bertanya pasal wanita kepada ku, aku hanya bergelak tawa sahaja. Tetapi akhirnya aku merasa aku mendapat satu tamparan yang hebat darinya.

Siapa dia??

Kawan aku bernama Shahrul dan nama penuhnya dirahsiakan, disekolah dahulu orang memanggilnya dengan panggilan manja puyu, entah kenapa gelaran sedemikian diberikan. Sebut namanya sahaja, sudah kenal dengan gelaran budak nakal di sekolah Al-Maad dulu. Apa saja kes mesti dia ada, kadang-kadang aku pun terlekat sama nama di bilik disiplin, maklumlah kita bukan budak skema. 

Ini antara perbualan kami,



Apabila dia berkata demikian sungguh terasa satu tamparan yang hebat kepada ku, orangnya dahulu yang betul-betul teruk bukan sahaja di sekolah malah di luar pun, tetapi bila besar boleh memberi nasihat dan teguran kepada ku. Maaf bukan aku ingin menceritakan keburukkan dia, tetapi hakikatnya aku ingin menyatakan bahawa perubahan manusia kita tidak boleh di jangka. 

Lantas aku teringat kata Saidina Ali, iaitu "jangan melihat siapa yang bicara tapi lihatlah apa yang dibicarakan," membuatkan aku merasa tepat sekali dari kata Saidina Ali ini. Sesungguhnya kita hidup di dunia ini adalah satu tarbiyah dan nasihat kepada diri sendiri dan juga kepada orang sekeliling. 

Saling tegur menegur,

Hidup manusia di dalam dunia ini mana sempurna, hattakan sesiapa sekalipun. Nabi Muhammad S.A.W. sahaja yang maksum. Jadi kehidupan kita ini mesti ada juga salah dan silap, untuk memperbaikinya semestinya tegur menegur antara satu sama lain itu penting. Tetapi bertegur dengan penuh berhikmah lebih baik dan sempurna terutama kepada golongan pendakwah.

Al-marhum Hasan al-Hudhaibi penah berkata, "kita adalah pendakwah bukan penghukum. Ayat ini sangat benar yang dikatakan, sebagai pendakwah seharusnya kita tidak boleh meletakkan seorang itu dengan label yang teruk dan sebagainya. Sebaliknya kita perlu berusaha menariknya minatnya kepada agama.

Akhir kata,

Kepada Shahrul aku tidak langsung berniat untuk memburukkan mu di sini, cuma aku mengambil contoh untuk berkongsi dengan orang lain. Segala teguran mu untuk ku setia kepada agama dan menyampaikan ilmu kepada orang lain, insya-Allah akan aku ikut dengan sebaiknya, tetapi mu juga semestinya setia juga kepada agama. Agar kita bersama-sama melangkah kaki ke syurga di akhirat kelak Insya-Allah. 

Kepada mereka diluar sana, jika merasa diri ini teruk dan sebagainya, dan berasa malu untuk bertaubat
janganlah berfikiran sedemikian rupa. Sejahat dan seteruk mana pun kita, Allah tetap akan menerima taubat kita. Antara bukti kasih sayang Allah kepada hamba-Nya ialah pintu taubat sentiasa dibuka kepada hamba-Nya. Cuma kita sahaja perlu bijak untuk memilih atau menolaknya.

Sesungguhnya kita ini manusia sedikitpun tidak terlepas melakukan salah dan silap, begitu juga aku. Tetapi hakikatnya kita perlu sentiasa tarbiyah diri untuk sentiasa ingat kepada Ilahi. Jadi marilah kita bersama-sama memperbaiki diri yang daif ini. 

AshrafHadi
22.MARCH.2012
Mafraq Jordan. 

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum..
    ssungguhnya hidayah itu milik Allah SWT
    *post yg bermanfaat,
    teruskan mnulis :)

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam..
    betul sesungguh hidayah itu hak milik Allah.
    Insya-Allah. Syukran :)

    BalasPadam
  3. salam. thx komen tu.terkejut juga sy time baca.ingatkan karakter saya tiba2 hidup XD

    BalasPadam
  4. Kecik, maaf nk tanya di mana tah yg komen tu. hehe kurang jelas.. :D

    BalasPadam