قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

11 Feb 2012

Bila aku tiba di dunia

I LOVE U MOM

Hari ini ialah hari yang bersejarah untuk ku, ketika mana aku menagis bila keluar dari rahim ibu ku, situ aku sudah tiba di dunia. Disaat itu hanya tangisan yang di dengarkan, tetapi berbeza dengan raut wajah ayahanda ku yang tampak senyuman keriangan menyambut ketibaan aku ke dunia. Kegembiraan juga terukir pada wajah kesayangan ibuanda tercinta. Penat lelah dia bertarung nyawa untuk mengeluarkan aku yang berada di dalam rahimnya. Apabila aku selamat tiba maka kegembiraan pun terasa, dan aku menagis tak terhingga.

Tarikh keramat,

11.Feb.1993 adalah tarikh keramat dalam diriku ini, bersamaan 18 hb sha'ban 1413 hijrah, ini adalah tarikh ketibaan aku di dunia. Pada ketika itu ramai yang gembira menyambut kedatangan ku dengan selamatnya di dunia, sesungguhnya hanya Allah yang menentukan segalanya. Selama sembilan bulan sepuluh hari aku di dalam kandungan ibu ku, di situ aku di heret dan di usung dengan berhati-hati. Sesungguhnya amat besar pengorbanan seorang ibu yang melahirkanku. Kepada mak aku, i love u itulah ungkapan yang hendakku sampaikan.

Tanpa mereka siapalah kita,

Apabila aku telah sampai ke dunia, aku sangat bersyukur kepada Allah s.w.t. dengan kedatangan ku tiba di sini dengan cukup sempurna, dalam keadaan anggota badan cukup sifat semuanya, dengan pula masalah kesihatan juga tidak menjadi masalah membuatkan mak dan ayah tersenyum bahagia. Tetapi sebaliknya aku harus beringat tanpa mereka siapalah aku. Jika tidak kerana perkahwinan mak dan ayah aku, mungkin aku tidak akan tiba di sini, mungkin aku tidak boleh menjadi manusia.

Tetapi Allah s.w.t. telah atur sebaiknya, dia mengizinkan aku supaya aku tiba di dunia melalui perantaraan kedua mak ayah aku. Sesungguhnya aku amat bertuah sekali kerana menjadi insan yang terpilih untuk sampai ke dunia. Kepada mak dan ayah, Ashraf sayang sangat, tanpa mak ayah Ashraf mungkin tiada di dunia. Syukur Alhamdulilah. Itulah orang kata tanpa mak dan ayah siapalah kita. Tetapi adakah hari ini ada anak yang melupakan mak dan ayah? fikir-fikirkanlah.

Tiga perkara,

Seharusnya aku perlu ingat dalam diri ini supaya beringat kepada tiga perkara yang ditetapkan oleh Allah s.w.t dalam diri ini kepada ku, iaitu yang pertama ajal maut, kedua jodoh dan ketiga rezeki. Menjadi fitrah dalam diri ini setiap yang hidup pasti akan mati.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Setiap yang bernyawa itu pasti akan mengalami kematian.”(QS. Ali ‘Imran: 185)

Jadi seharusnya aku perlu beringat di dalam diri di setiap kelahiran di dalam dunia ini PASTI akan merasai kematian yang akan dibawa ke alam akhirat untuk dihitung setiap amalan di dunia. Subahanallah! jika hari ini aku masih lalai maka tiada gunanya aku di dunia ini.

Kedua pula jodoh, jika di izinkan oleh Allah s.w.t. di dalam diri ini untuk berkahwin nescaya dapatlah aku merasai bagaimanakah alam perkahwinan. Jodoh adalah ketentuan dari Allah s.w.t. untuk aku, hanya yang pasti aku perlu mencari dan apabila cukup masa barulah aku boleh disatukan. Ya Allah sesungguhnya aku berserah kepada-MU tidak kira siapa jodohku akan ku terima seadanya atas pilihan-Mu Ya Allah, apabila jodoh dan masa itu tiba, seandaiannya engkau mengizinkan segalanya.

Aku tercari-cari siapakah jodohku ini? yang akan menjadi pendamping dalam kehidupan ku ketika mana  sanggup untuk susah dan senang bersama ku, tetapi itu semua terpulang kepada Yang Maha Esa, Dialah Maha Mengetahui, dan aku tidak perlu memikirkannya lagi. Apabila sampai jodoh dan tiba masa maka itu baru aku bersedia.

Ketiga rezeki, seharusnya aku yakin segalanya rezeki Allah yang berikan. Tanpa permberian daripada-NYA maka aku akan merana, sesungguhnya Allah Maha Kaya dialah yang memberikan rezeki kepada setiap hamba-NYA, hanya yang pasti aku perlu berusaha untuk mendapatkannya, kerana rezeki itu ada di mana-mana dan Allah juga yang menatapkannya.

Akhir kalam,

Umurku sudah meningkat, kubur dan mati pun sudah dekat, jadi janglah tinggalkan solat dan perbanyakkan ibadat. InsyaAllah, hidup akan berkat, dan semoga Allah kurniakan rahmat untuk di dunia dan akhirat. Tidak dilupakan kepada yang mengucapkan ucapan selamat kepada diri ku, semoga Allah s.w.t. merahmati semua. Kepada mak dan ayah ku, insyaAllah Ashraf akan cuba perbaiki diri dari masa ke semasa. I LOVE U  MAK DAN AYAH. Ya Allah kau sahajalah maksudku, dan hanya keredhaan kau yang ku tuntut, TERIMA KASIH ALLAH.

AshrafHadi
11.FEB.2012
12.01 tengah malam
Mafraq Jordan

2 ulasan: