قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

28 Jun 2012

Mentaliti Kita Sejauh Mana?


Sukanya saya memetik ungkapan kata dari mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi berkata, "infrastruktur kita di kelas pertama tetapi mentaliti kita pula di kelas ketiga." Itulah antara ungkapan yang membuatkan saya terfikir adakah benar apa yang dikatakan? Menjadi pelbagai persoalan timbul dalam diri ini untuk mencari sejauh mana kebenaran ungkapan yang melibatkan tentang mentaliti masyarakat kita pada hari ini, terutamanya bangsa melayu.

Lantaran itu, diselak satu persatu sejak dari awal sejarah kemerdekaan negara kita sampai sekarang ini, untuk kita menilai sejauh mana mentaliti bangsa kita yang tampak akhir-akhir ini ada sedikit kekurangan yang sering dihidangkan di media massa. Mentaliti yang dikatakan ada sedikit kekurangan mengapa? Kerana pernah diungkapkan juga untuk Tun Dr Mahathir Mohamad didalam perhimpunan agung Umno menyatakan bahawa "melayu mudah lupa."

Dahulunya melayu hidup susah, tetapi apabila senang ia lupakan segala kesusahan yang ditanggung orang dahulu sehingga kita leka akan kemewahan negara, tetapi akhirnya mentaliti kita pula tidak terjaga. Hari ini jelas apabila mentaliti bangsa melayu terutamanya, dari segi politik, budaya, dan  masyarakat melayu, sering menimbulkan masalah sesama sendiri.

Contoh yang jelas,

Dari segi politik melayu yang terbesar diwakili dua buah parti yang satu memperjuangkan nasionalis dan satu lagi memperjuangkan islam. Hari ini kita melihat masing-masing berpendirian teguh sesama idealisme yang diperjuangkan, tetapi kita melihat pula bagaimana setiap penyokong-penyokong idealisme itu membawa mesej pejuangan mereka. Apabila dikatakan sistem demokrasi kenapa hak rakyat tidak terjaga, kemudian ketaksuban menyebabkan kita melihat satu pihak saja. 

Inilah sikap mentaliti kita, misalnya lagi apabila pembangkang menganjurkan ceramah ianya juga dianjurkan oleh pihak kerajaan secara berdekatan. Kemudian timbullah perbalahan antara si pihak kerajaan dan si pihak pembangkang di dalam ceramah tersebut, sehingga batu dibalingkan menyebabkan seorang warga emas bergelumuran darah akibat terkena balingan batu tersebut. Jadi dimanakah mentaliti kita sebagai bangsa melayu yang sebenar?

Tak cukup dengan itu, selepas anjuran BERSIH 3.0 duduk dan bantah, yang dipengerusikan bersama oleh A.Samad Said, tetapi hakikatnya pula pengerusi BERSIH 2.0 pula yang mendapat tohmahan, serta tayangan perdana "senaman punggung" yang dilakukan oleh orang-orang melayu dihadapan rumah Ambiga tersebut.

Saya seikhlasnya bukan mahu bercakap untuk membela Ambiga, tetapi saya ingin menyatakan serendah itulah mentaliti kita sehingga perlu melakukan tindakan sedemikian. Antara yang terbarunya soal pehimpunan Royalti di kelantan yang mana ada peserta yang cedara akibat bergaduh dengan satu pertubuhan NGO diberi nama sebagai TUKAR, yang mendesak agak kelantan ditukar pemerintah kepada UMNO. Mengapa sedemikian rupa berlaku? Apakah budaya samseng sesama bangsa itu budaya amalan hidup bangsa melayu?

Selain itu juga, mentaliti pemikiran kita yang hanya terkatup dan tidak terbuka menyebab keculasan untuk untuk kita membuka minda melihat pelbagai kemaslahatan itu akan terbantut. Kataya negara demokrasi tetapi mengapa jadi begini? Misalnya jika mentaliti kita terbuka untuk memikirkan sebegitu cara. Tetapi lain pula pada kita, hanya ketaksuban sesuatu pihak sahaja yang menyebabkan kita ibarat seperti "lembu yang dicucuk hidungnya," hanya makan apa yang disuap dan telan apa yang diberi.

Dari segi budaya pula, hari ini dapat kita lihat sendiri apabila masyarakat kita lebih mengutamakan adat dari ajaran agama yang sebenar. Sebagai contoh seperti wang hantaran yang terlalu mahal, sebenarnya ianya berlaku dari mentaliti kita yang mementingkan adat, sehingga untuk melangsungkan satu perkahwinan pun menelan belanja yang tinggi. Walhal dalam agama langsung tidak mengajar sedemikian, sekadar yang termampu sahaja sudah memadai untuk berkahwin. 

Tetapi mengapa berlaku sedemikian? Kerana silapnya pemikiran bangsa melayu yang mengutamakan adat dari ajaran agama sehingga menyebabkan budaya keislaman melayu yang penuh dengan adat resam yang tidak menyusahkan tetapi disusahkan oleh masyarakat melayu sendiri. Akibat dari contoh yang diberikan tadi menyebabkan pelbagai masalah timbul, akibat dari tidak dapat berkahwin awal mahupun cepat, kadar penzinaan semakin meningkat. Jadi sampai bila mentaliti kita sebegini?

Dari segi budaya, dalam kalangan masyarakat melayu sendiri amatlah sedih dihati. Kerana perkara itu amat sukar untuk diubati, masyarakat kita lebih mempercayai karut-marut khurafat yang dari dahulunya sehingga sekarang masih ada yang melakukan. Sebagai contoh jika kita merasa dengki dan tidak berpuas hati, teruslah kita menyerangnya secara halus seperti menggunakan jin ataupun bomoh untuk menjatuhkan orang yang kita dengki. Mengapa bersikap sedemikian?

Pemikiran kita juga beranggapan seperti tidak mempercayai tuhan, kerana apabila melakukan perbuatan sedemikian, sesungguhnya kita melakukan syirik kepada Allah SWT. Itulah yang dapat kita lihat sekarang ini, mentaliti kita masih lagi kebawah dan tidak seperti negara-negara maju di eropah yang tampak jauh meninggalkan kita. Walaupun demikian, kita berbangga dengan prasarana pembangunan di negara kita tetapi perlu di ingat dengan mentaliti kita juga.

Akhir kata,

Melayu oh melayu, sampai bila kita mahu mentaliti kita layu. Berfikiran kusut yang menyebabkan idea kita pun semput, untuk memikirkan satu benda yang baru dalam mengubah persepsi diri terhadap sesuatu. Rupanya ketaksuban dan mereka apa yang dilakukan kita itu betul yang menyebabkan menjadi punca untuk mentaliti kita tidak ubah sehingga hari ini. Tetapi tidak diakui bukan semuanya bangsa melayu sebegini cumanya kita bertanya kepada diri kita sejauh mana mentaliti kita hari ini?

AshrafHadi
28.6.2012
Mafraq Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan