قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

5 Ogo 2012

Oh! Sekadar Bertanya

Pertamanya, nk ucapkan tahniah kepada Dato Lee Chong Wei (LCW). Walaupun hanya memenangi tempat kedua berlawan dengan Lin Dan dari China di Sukan Olimpik London, tetapi anda sudah menjadi jaguh Malaysia yang mengharumkan nama Malaysia untuk melangkah ke final. Semangat  Dato LCW sangat dipuji dengan menunjukkan taraf kualiti sukan badminton Malaysia dimata dunia.

Tetapi hari ini saya ingin membincangkan, berkenaan konsep kita bertanya. Ustaz Hasrizal (saifulislam.com) ada menyebut, "kita masyarakat Malaysia selalu menyakat apa yang ditanya, hattakan seorang kanak-kanak pun bertanya." Jadi bila saya teringat akan statement Ustaz Hasrizal, yang saya dengar dari sahabat saya disini. Lantas saya cuba bertanya untuk melihat perbezaan antara benda yang kita minat dan suka itu, dikritik supaya nampak seperti tidak suka.

Jadi beginilah...


Pada awalnya komen saya ditanya adakah saya seronok akan kemenangan pingat emas oleh negara sendiri, lalu saya berkata seronok. Dan pula saya bertanya apakah itu hanya keseronokkan yang kita dapat?Tetapi sebenarnya pointnya disini, saya bertanya manfaat dan adakah kita akan dapat seperti sejuta yang akan Dato LCW dapat, jika menang pingat emas?

Tidak dinafikan ada sedikit tomahan, tetapi saya berpuas hati apabila, sebenarnya hak itu bergantung kepada individu sendiri. Yang dijawabnya ialah senior saya di Al-Maad dulu. Ditambahi oleh komen sahabat saya di akhir sekali, menampakkan lagi manfaat itu jelas. Jadi saya memuji kedua orang ini kerana menjawab persoalan yang saya timbulkan walaupun nampak status saya  itu sedikit pertikaian.

Memahami dan meraikan dalam bertanya,

Pernah diceritakan, seorang ustaz kepada saya dengan berkata. "Hidup ini, jika kita bertanya dapat memberikan seribu persoalan dan melahirkan sejuta jawapan." Menunjukkan bahawa pelbagai pemikiran yang ada dan jawapan yang tersendiri dengan pelbagai sistuasi dan keadaan. 

Misalnya kita melihat pantai, sesetengah orang menyatakan di pantai atau di dalam laut itu tempat untuk berehat, dengan skuba mahupun berjemur di tepi pantai. Tetapi sesetengah orang pula menyatakan di dalam laut pantai itu dapat mencari ikan dengan menjadi nelayan, jadi dapat menjual ikan. Berbeza pula dengan yang lain melihat pantai itu adanya petroleum boleh dimanfaatkan untuk dijadikan minyak, dan keuntungan berlipat ganda.

Jadi menunjukkan bahawa, setiap apa yang difikirkan, kadang-kadang itu berbeza. Tetapi kita sebagai muslim melihat perkara ini dengan pelbagai sisi, untuk kita mengenal pasti. Kita jangan merasai seolah-olah yang ditanya itu tidak perlu, adapun dengan soalan yang bukan-bukan, seperti mempertikai dimana tuhan, seperti atheis yang tidak jemu-jemu menafikan kebenaran dan kewujudan tuhan.

Tetapi jika kita memahami dan meraikan apa yang ditanyakan, menyebabkan kita memberi jawapan disamping kita berkongsi. Jelaslah bahawa apa yang dikatakan oleh ustaz saya untuk kita memahami dan meraikan, dapat menambah ilmu yang diketahui. Dengan mulakan bertanya, timbulkan persoalan akan dapat sejuta jawapan.

Akhir sekali,

Saya berterima kasih kepada yang komen, dan saya tegaskan ini hanya sekadar pertanyaan di laman maya. Jika ada salah silap saya memohon maaf, dan bukan bererti saya menjadi talam dua muka, hakikatnya sememangnya niat diawal lagi saya hanya sekadar untuk mengetahui. Kemudian saya memohon izin dari sahabat-sahabat yang berkomen tadi untuk saya printscreen komen disini. Hanya sekadar rujukkan umum. 

Saya juga menyokong penuh Dato LCW, dan status saya di dalam facebook hanya sekadar mengkaji dan mengetahui pada niat asalnya, bukan niat untuk memperlekehkan orang yang menyokong. Saya juga tertarik dengan status seorang ustaz sepengajian universiti, iaitu Ustaz Hafiz Dasar, MA Universiti Al Al-Bayt dengan berkata di wall facebooknya,

Untuk menjadi seorang atlet yg mengungguli emas dalam olimpik perlukan sstu usaha melebihi dari usaha atlet lain, begitu juga seorang ugamawan, seribu alasan utk tidak mencari ilmu sudah ckup utk diri anda dinobatkan sbgai ugamawan kangkung!

0 comments:

Catat Ulasan