قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

26 Nov 2011

Keazaman Penting Dalam Diri

Terasa hati untuk menulis hari ini, walaupun penulisan aku tidak seberapa tetapi aku sentiasa memperbaikinya dari masa ke semasa. Syukur ke hadrat Ilahi yang masih lagi memberi kekuatan kepada ku, untuk aku berkongsi idea dan pandangan berkaitan keagamaan di sini. Alhamdulilah hari ini terlintas untuk aku berkongsi satu cerita di zaman kejahilan dan kejatuhan yang besar dalam diri aku. Aku nama di beri Ashraf b Ahmad Hadi, anak ke-7 dari 7 orang adik beradik. Sekarang aku belajar di universiti Al Albayt, ceritanya begini yang mahu di kongsi bersama apabila aku membuktikan bahawa jika kita ada azam untuk berubah pasti akan tertunai kerana hidayah bukanlah hanya berdoa sebaliknya kita perlu cari, sebagaimana kita melihat hari ini orang mualaf yang memasuki islam mereka mencari dulu kebenaran tentang islam kemudian Allah campakkan hidayah kepada mereka untuk mereka memeluk agama baharu yakni agama islam. Bermulanya aku dalam kegiatan yang tidak bermoral apabila aku sendiri yang melibatkan diri apabila aku merasa megah dan bangga diri untuk menunjukkan hebat sesama manusia, hendaklah di cerita terjadinya pergaduhan di satu tempat yang di rahsia kan, pergaduhan berpunca dari sikap tidak puas hati antara satu lain, dan sesama bangsa yakni melayu. Pada malam itu keadaan sangat tegang apabila masing-masing menunjukkan belang mereka menyatakan mereka yang hebat, termasuklah diri aku sendiri. Maka apabila keadaan memaksa terjadi lah satu pergaduhan sesama bangsa, pada malam itu berapa tumbuk kan di lakukan, berapa tendangan yang di lakukan aku tidak ingat kerana merasa seronok apabila memukul manusia lain yang sama dengan aku. Akhirnya selesai pergaduhan pada malam itu ianya tidak menyelesaikan lagi masalahnya, malahan berpanjangan. Minggu berikutnya ketemu kan lagi kawan-kawan aku dengan kumpulan mereka, kali ini aku merasakan lebih seronok kerana ramai yang 'turun' pada malam itu, maka tiada kata yang di keluar tiada rasa yang di tunjuk hanya selibas besi yang hampir-hampir hinggap di muka aku, nasib menyebelahi aku apabila sempat juga aku melarikan kepala aku untuk aku mengelak dari terkena libasan besi itu. Maka di situ darah muda mengalir terasa kecil sangat manusia di situ, dengan tangkas aku masuk untuk melawan dan memukulnya akhirnya malam itu terkena juga aku dengan kayu di badan dan muka berlebam menunjukkan bahawa kelelakian aku. Merasa sangat puas hati pada malam itu, walaupun sakit kita menangung sendiri. Pulang dari pergaduhan itu, aku terfikir jika hari ini aku pukul orang maka esok lusa pasti aku akan kena pukul kembali, kemudian aku terfikir juga tidakkah bodoh aku bergaduh sesama bangsa ku yang beragama islam dan kami  juga sujud di kiblat yang satu. Aduhai perkara ini bermain di benak fikiran ku, apa yang di katakan juga sudah terjawab apa yang aku fikirkan. Selepas dari itu peperiksaan SPM hampir tiba, mula aku sedar saat terakhir untuk aku berubah, malah Alhamdulilah sedikit keazaman aku mahu berubah aku mendapat jalan yang betul-betul untuk aku berubah, apabila aku di pimpin oleh tuan guru yang selalu menasihati ku, menyebabkan aku merasa bahawa dunia ini adalah sementara sahaja untuk kita mencari bekalan di akhirat. Akhirnya selepas SPM Alhamdulilah dapat juga aku terbang jauh di tempat orang untuk aku meneruskan pengajian aku di sini, malah aku juga merasa bahawa jika mereka mampu mengapa aku juga tidak mampu, jika hendak di nisbah kan dengan perangai aku maka aku rasa tidak layak untuk berada di sini. Seperkata yang hendak di kongsi bahawa mari kita singkap dan ungkap bahawa jika kita ada keazaman untuk berubah maka kita boleh lakukannya malah jika kita niat mahu berubah maka semangat itu akan tiba secara semula jadi jika benar-benar keikhlasan dalam diri ini benar-benar mahu berubah. Percaya bahawa Allah ini Maha Mengasihi, kita lihat hari ini aku memberi contoh ramai artis-artis kita di Malaysia sudah bertaubat dan kembali ke jalan Allah, sebagai mana yang di ketahui dunia mereka antaranya Bob Lokman, Sham Kamikaze dan banyak lagi. Maka mulai hari ini jika kita azam dan ikhlas untuk berubah maka nescaya Allah sudah berikan kekuatan untuk kita, cuma kita perlu guna seadanya untuk kita perbaiki diri kita ini. 

1 ulasan:

  1. wah,,,,best lah ayt2 dia..hahaha boely jdik penulis nvel nie...

    BalasPadam