قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

16 Okt 2011

Mana Manusia Sempurna Semuanya

Kasih diduga oleh cinta yang hakiki-Nya, mencari persoalan yang bermain di benak minda. Melihat sikap manusia yang pelbagai ragamnya dalam kehidupan. Membuat hati ini tersentap, dan mulut mengukir senyuman sendirian, di samping akal penat memikirkan pelbagai persoalan yang bermain di akal fikiran. Terlintas aku menaip kan satu curahan rasa di laman blog ini, untuk berkongsi sedikit yang ada pada fikiran aku demi manfaat kita bersama. Sedasarwasa ini sering kali di ketengahkan oleh masyarakat tentang ketidak sempurnaan setiap manusia. Betul dan setuju sikap manusia ini memang tidak semua sempurna, hatta kan Nabi Muhammad sendiri pun di beri gelaran 'maksum' oleh Allah SWT. Tetapi hari ini sikap diskrimidasi manusia yang mana melihat semua manusia ini tidak sempurna, dan seolah-olah dia sahaja yang sempurna. Itu kesilapan yang paling besar sekali yang manusia lakukan tanpa disedari. Jelasnya apabila masing-masing menunding jari antara satu sama lain, mempertahan kan hujah masing-masing, sikap ini jelas terpampang dalam kalangan masyarakat. Masing-masing mencari kesalahan orang hingga untuk kepentingan diri sendiri mahupun sebagainya. Amat malang sekali, kerana kita terlupa bahawa di dalam dunia ini mana ada manusia yang tidak pernah buat silap, semua manusia buat silap, tiada manusia yang sempurna. Setiap orang pernah melakukan kesilapan. Seandainya begitu sikap kita terap kan dan kita semai kan dalam diri kita, maka kita sudah berpaling diri titian ajaran islam yang sebenar.


 Firman ALLAH dalam Surah al-Hujurat ayat 12: (maksudnya) Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani..


Lihat firman Allah yang bermaksud 'dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang'. Ramai ulama mentafsirkan ayat itu antaranya:-


Dr Wahbah al-Zuhaili menyebut: wala tajassasu bermaksud: jangan kamu mencari keaiban dan keburukan kaum muslimin. Jangan kamu singkap apa yang mereka cuba tutupi dan kamu cuba melihat rahsia-rahsia mereka”. Beliau juga menyebut: “Tajassus termasuk dalam dosa-dosa besar, iaitu mencari keaiban yang tersembunyi dan rahsia”.( Al-Zuhaili, Al-Tafsir al-Munir, 255, 263/26, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu’asir 1991).


Jadi sikap sedemikian seharusnya di ketepikan di dalam diri kita ini. Kerana memang setiap manusia tidak sempurna, dan kita pula jangan sesuka menunding jari dan mencari kesalahan orang lain. Sebaliknya apa yang perlu ada dalam diri kita ialah yang pertamanya sikap permaaf dalam diri ini, amat susah juga untuk mempraktikan sikap sedemikian, tetapi sekurangnya kita mencuba perlahan-lahan untuk memaafkan orang lain,..


dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (QS. An Nuur, 24:22).


jadi sahabat di luar sana, jika kita mencari kesalahan orang memang kita akan jumpa, tetapi kita perlu ingat bahawa di dalam dunia ini tidak semua manusia sempurna, tetapi sebaliknya mereka berusaha untuk menjadi yang terbaik di antara satu sama lain. Semaikan rasa rendah diri kita kepada Allah dan seluruh sekelian makhluk dan alam agar kita menjadi insan yang bermujahadah di dalam agama dan sentiasa beristiqamah, sesunguhnya setiap manusia boleh melakukan tanpa ada keraguan dalam diri, hanya dengan sikap permaaf dan rendah diri juga dapat kita melihat seindahnya rupa kita yang sebenarnya. Orang yang melihat semua manusia salah tetapi tidak pernah menuding jari kepada diri sendiri di kira orang yang gagal. Kerana saya tegas bahawa manusia semuanya tidak sempurna. Sebaliknya mereka berusaha menjadi sempurna. 

0 comments:

Catat Ulasan