قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

23 Nov 2012

Laman Sosial: Lidah Kedua Manusia!


Sebut saja facebook ataupun twitter mesti semua orang sedia maklum, dikirakan hampir keseluruhan manusia di dunia ini pasti akan mengenalinya. Laman sosial yang menjadi kegilaan dalam semua lapisan masyarakat di dunia. Bahkan di Malaysia juga tidak terlepas untuk menggunakannya. Laman sosial ini menjadi medium kepada manusia untuk berinteraksi dan berkomunikasi antara satu sama lain. Tetapi tanpa kita sedari bahawa laman sosial ini juga sebenarnya menjadi lidah kedua bagi manusia.

Sharing Is Caring,

Dilaman sosial ini sebenarnya pelbagai perkongsian di kongsikan. Samada satu benda yang baik mahupun buruk. Tetapi apa saja bentuk rupa mahupun gambaran ianya akan dikongsikan di laman sosial masing-masing. Untuk menceritakan ataupun menyalurkan maklumat.

Tidak salah sama sekali, untuk kita berkongsi di laman sosial sendiri, cumanya di ingatkan mungkin kadang-kadang juga sepatutnya ada benda yang tidak perlu kita kongsi di laman sosial sendiri, mengapa? Kerana untuk menjaga maruah diri sendiri agar kita tidak membuka aib sesiapa pada orang ramai.

Justeru itu, memahami istilah berkongsi itu lebih penting, bukan semua benda perlu dikongsikan sebenarnya, misalnya masalah rumah tangga dan sebagainya. Kerana ianya akan lebih membuka aib diri sendiri kepada orang ramai. Manakala orang ramai pula akan menilai kita dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara.

Peluang Menggunakan Laman Sosial Sebaiknya,

Medium komunikasi yang baik dengan kecanggihan teknologi maklumat ini jika digunakan pada tempatnya tidak salah, bahkan akan mendatangkan kebaikkan dan faedah yang lebih tinggi. Tetapi ianya akan menjadi padah apabila cara menggunakannya juga tidak tepat sama sekali. 

Dunia tanpa sempadan yang dikatakan ini, amatlah meruncingkan kerana ketiadaan sempadan itulah menyebabkan pelbagai web site mahupun di laman sosial sendiri disalahgunakan. Lantaran itu peluang menggunakan laman sosial ini perlu dengan sebaiknya.

Antaranya dengan mencari kenalan yang lama sudah terpisah untuk kita hubunginya, selain itu dengan menyampaikan dakwah dan mesej-mesej yang bermanfaat kepada orang ramai di dalam laman sosial sendiri. Tetapi jannganlah kita salah faham dalam memberi takrifan kepada laman sosial.

Tidak semestinya menyebut laman sosial ianya satu perkara yang teruk dan boleh lakukan apa sahaja, malah dihujahkan pula bahawa sosial, ialah bebas melakukan apa saja seperti orang bersosial diluar sana. Itu sebenarnya adalah takrifan dan anggapan yang salah untuk laman sosial.

Kerana laman sosial bukanlah satu benda yang teruk, tetapi "sosial" yang dikatakan juga mempunyai nilai kebaikkan yang mana kita mengenalinya dengan memandangan secara positif. Jika kita betul menggunakan maka akan eloklah laman sosial kita. Ibaratnya seperti rumah, jika baik kita menjaganya maka cantiklah rumah kita.

Lidah Kedua Manusia!,

Tidak dapat tidak, laman sosial sekarang ini menjadi lidah kedua manusia. Mereka bebas berkata, malah juga bebas melakukan apa saja. Ada yang sindir dan perli, ada juga yang puji, bagaikan lidah yang berkata-kata mengeluarkan perkataan yang dikarangkannya.

Semua orang akan membaca dan memahami apa yang dikata. Cumanya apabila dikatakan lidah kedua manusia seharusnya perlu di ingat antara teka-teki Imam Ghazali kepada anak muridnya,

     "Wahai anak muridku, apa yang paling tajam di dunia ini?" Tanya Imam Ghazali.

     "Pedang!" Serentak anak muridnya menjawab.

    "Benar, tetapi yang paling tajam di dunia ini adalah lidah manusia, kerana melalui lidah manusia ianya dapat  menyakiti dan melukai perasaan saudaranya sendiri" Balas Imam Ghazali pula. 

Justeru itu, dengan lidah inilah sebenarnya perlu dijaga, juga dengan kata-kata inilah perlu berhati-hati. Kerana tanpa kita sedari kita tidak apa tidak juga telah membuatlkan saudara mahupun sahabat kita terasa hati. Terutamanya di laman sosial sendiri

Tidak salah untuk kita tidak bersetuju dalam sesuatu perkara, malahan hak kita untuk mengkritik sesuatu yang tidak dipersetujui. Tetapi biarlah kita mengkritik atau menunjukkan tidak bersetujunya itu dengan ilmiah dan beradab. Akhlak dan adab menjadi tunjang kepada kita dalam menguruskan sesuatu perkara itu, berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Akhir kata,

Apabila laman sosial menjadi lidah kedua manusia, maka perlu berhati-hati menjaganya. Kerana terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata buruk padahnya. Kita hidup dalam budaya yang harmoni dan ilmiah. Saling tegur menegur antara satu sama lain.

Juster menggunakan laman sosial dengan sebaiknya menjadi saham dan modal kepada kita untuk dibawa pulang ke negara akhirat sana. Di dunia ini hanya sementara yang penting di akhirat sana. Saya juga sedar siapalah saya yang ingin berbicara sedemikian rupa. Maka dengan itu saya tegur juga kepada diri ini supaya dapat menggunakan kecanggihan teknologi masakini dengan sebaiknya.

Menggunakan medium komunikasi ini dengan jelas dan betul, agar sama-sama kita mendapat keredhaan dari Allah SWT dalam melakukan semua perkara termasuklah menggunakan laman sosial sendiri. Dari terhindar menyebabkan finah dan sebagainya.

AshrafHadi
23.11.2012
Mafraq Jordan. 

2 ulasan: