قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

(Al-An'aam 6:162)

17 Mei 2012

Kenapa Perlu Lelaki?


Lelaki adalah satu nama simbolik kepada manusia selain perempuan. Sebut sahaja lelaki, mesti ada yang tersenyum gembira, sedih berduka, marah tak terhingga. Kenapa adanya begitu? pernah juga kawan saya berkata "Ala, lelaki ini sama, suka mainkan perasaan orang" selain itu ada yg berkata, "lelaki ini bagus, tanpa lelaki disisi, wanita akan sunyi" dan ada juga yang berkata "lelaki ini buaya darat, jantan tak guna!." Jadi saya tertanya-tanya kenapa adanya sistuasi begitu? dan kenapa perlu lelaki? 

Lelaki Romeo dan Wanita Juliet

Lelaki yang lagak kacak dan hensem, ada orang kata mereka sangat jiwang dan cute dimata manusia. Lelaki ini sangat tampan. Keromeoan mereka itu terselah dengan gaya yang penuh tersendiri. Ada juga menggelar playboy kepada lelaki romeo ini. Bagi saya romeo itu satu anugerah, jika kita lihat secara luasnya, romeo yang dikatakan bukan hanya terletak kepada macho nya seorang lelaki. 

Tetapi letak kepada sikap si lelaki itu sendiri. Jika kita lihat, lelaki ini Allah ciptakan yang mulanya sekali dengan menciptakan Nabi Adam seterusnya baru Hawa. Dari awalnya lagi lelaki dipilih yang pertama untuk dicipta, dan tinggal di surga yang penuh dengan kenikmatan. Apabila keseorangan Nabi Adam diberikan peneman yang bernama Hawa. 

Tetapi malangnya apabila mereka mungkiri janji yang Allah SWT tetapkan, akibat mereka memakan buah kuldi di syurga menyebabkan mereka berdua tercampak di dunia. Menurut pendapat yang saya dengar cerita dari ustaz saya semasa belajar di Al-Maad, dia menceritakan ulama ada berpendapat menyatakan bahawa semasa jatuhnya kebumi, Nabi Adam jatuh di Sri Lanka, dan Hawa di Kaherah Mesir. Akhirnya mereka bertemu di Padang Arafah (Jika salah sila abaikan). 

Justeru itu kita melihat bahawa, kepentingan  lelaki dan wanita itu sangatlah penting. Sepertimana kita hidup diatas muka bumi ini yang ada pasang-pasangan. Jika ada kanan mesti ada kiri, jika ada depan mesti ada belakang, jika ada atas mesti ada bawah, jika ada hidup mesti ada mati. Jadi maka dengan itu begitu juga dengan lelaki mesti ada wanita, jika ada wanita mesti ada lelaki. Kenapa ada yang menolak mereka?

Sikap lelaki

Ada juga saya bertanya kepada si wanita, tentang sikap lelaki. Sesetengah daripada mereka menyatakan bahawa semuanya bergantung kepada sikap lelaki yang selalu membuatkan lelaki dipandang teruk. Kerana adanya sepasang suami isteri berjumpa dengan ayah saya, kebetulan ayah seorang tok kadi dan tok imam di kampung. Mereka mengadu untuk membuat permohonan cerai. Lalu ditanya kenapa? lantas si wanita mengadu hal sebenarnya. Tetapi "sikap" si lelaki pula diam diri, malah menunjukkan egonya sebagai sorang lelaki.

Amatlah sedih, mereka bercerai atas dasar sikap si lelaki yang ego dan tidak memperdulikan hal keluarga. Malangnya ditanggungnya pula oleh si wanita dan anak kecil masih lagi didukung didada. Tetapi sebenarnya tidak semua lelaki bersikap demikian, adanya juga yang bersikap rasional dan baik. Justeru itu jangalah melabelkan lelaki ini bersikap semuanya sama. seperti ayat yang selalu kita dengar "Ala, lelaki semunya sama!." 

Kenapa lesbian?

Lesbian dalam kalangan wanita sangatlah teruk. Tetapi mendapat pengiktirafan oleh eropah, sebab itu mereka ada peruntukkan undang-undang membenarkan berkahwin sesama jenis. Hal ini amat memalukan sekali, kebanyakkan yang menjadi lesbian adalah dalam kalangan yang putus cinta sesama lelaki atau ditinggalkan. Akibat kecewaan yang melampau mereka mengambil jalan untuk tidak mempercayai lelaki sepenuhnya.

Sebenarnya itu bodoh namanya, kerana apa? sebab mereka yang salah memilih lelaki. Saya tegaskan bahawa tidak semua lelaki jahat yang dimaksudkan. Tetapi apabila fikiran mereka menyatakan bahawa lelaki itu jahat maka dengan itu syaitan pun bijak memainkan peranan sebagai ahli neraka untuk menarik ahli manusia turut serta bersamanya. 

Maka kita lemaslah didalam kebodohan diri kita sendiri, yang hayut entah kemana. Melainkan jika Allah SWT sayangkan kita mungkin hidayah akan menjengah tiba. Tetapi sebenarnya kenapa lesbian? dengan alasan tidak mempercayai  lelaki. Itu adalah satu alasan yang sangat salah bagi saya, kerana semoleknya berpandanglah kepada diri kita sendiri. Melihat sedalam-dalamnya diri kita ini, adakah kerana kita bercerai kemudian berkahwin dan bercerai semula, malah tak terlepas yang putus cinta dan putus lagi (bagi yang bercinta secara logikal) menyebabkan kita merasa tuhan itu tidak adil? 

Sebenarnya salah diri kita juga, sebab Allah SWT berfirman didalam Al-quran surah an-nur ayat yang 26 yang berbunyi.

ٱلۡخَبِيثَـٰتُ لِلۡخَبِيثِينَ وَٱلۡخَبِيثُونَ لِلۡخَبِيثَـٰتِ‌ۖ وَٱلطَّيِّبَـٰتُ لِلطَّيِّبِينَ وَٱلطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَـٰتِ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ‌ۖ لَهُم مَّغۡفِرَةٌ۬ وَرِزۡقٌ۬ ڪَرِيمٌ۬
 “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Nah! jelaslah bahawa semuanya bergantung atas sikap kita, jika baik maka peneman hati kita juga baik, jika kita jahat maka peneman kita pun jahat. Justeru itu juga semoleknya janganlah salah siapa samada lelaki ataupun wanita, melihatlah dari kaca mata menilai diri kita ini sebaik mana.

Akhir kata dari lelaki biasa,

Jangan kerana setitik nila rosak susu sebelanga, dan jangan anggap semua lelaki sama. Rambut sama hitam hati lain-lain, jika ditanya kenapa perlu berbeza? kenapa tidak sejenis? dijawabnya dengan analogi yang mudah, jika besi magnet bertemu bersama dengan kutubnya lantas akan menolak dan tidak akan bercantum sekali, tetapi apabila berbeza dengan kutubnya bertemu lantas pula laju ditariknya. Begitu juga manusia, jika sesama jenis maka ditolak sekerasnya, jika berbeza itu baru ada gayanya.

Perlunya lelaki itu kerana manusia hidup berpasang-pasangan, diikat dengan tali perkahwinan manusia akan bahagia. Tetapi di barat lain pula boleh pula berkahwin sesama jenis yang menyebabkan kebodohan terserlah ada dan bertentangan dengan syariat islam yang sebenar. Semestinya ditolak sekeras-kerasnya!

#Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik.

AshrafHadi
17 Mei 2012
Mafraq Jordan.

0 comments:

Catat Ulasan